גל מחאות ללא תקדים בירדן: העם דורש צדק חברתי ולסלק את הממשלה

מלך ירדן עבדאללה השני נאלץ להקפיא אתמול (שבת) את העלאת מחירי החשמל והדלק בעקבות הפגנות שהחלו מיום רביעי ובהן נכחו רבבות. מדי ערב, וגם אמש, מפגינים אלפי ירדני בבירה עמאן ובערים אחרות בממלכה. הם הקוראים "להפיל את הממשלה" ו"לפטר את ראש הממשלה". המפגינים חסמו כבישים מרכזיים, שרפו צמיגים ונרשמו עשרות עצורים. המפלגה הקומוניסטית הירדנית, יחד עם איגודים מקצועיים רבים, קראו לצאת לרחובות "נגד התכנית הכלכלית מבית מדרשה של קרן המטבע הבינלאומית".

המחאה כוונה במקורה נגד כוונת ממשלת ירדן להפעיל מנגנון מס הכנסה חדש שיפגע בשכר העובדים. הצעת חוק ברוח זו כבר הוגשה בפרלמנט, אך עקב מחאות האיגודים המקצועיים טרם אושרה בהיעדר רוב. זו אמנם אינה הפעם הראשונה שהירדנים יוצאים לרחובות, אך בשבוע האחרון ההפגנות היו גדולות וכללו גם עובדי ציבור וצוותי בתי חולים שהצטרפו הם למחאה, לצד עובדים ממגזרים נוספים. "יש מקומות עבודה שהתרוקנו לעובדים בגלל השתתפות במחאות", סיפר אחד המפגינים לכתבים. האיגודים סבורים שהחוק החדש יפגע משמעותית בהכנסות השכירים במדינה ויעלה את שיעור האנשים שמתחת לקו העוני. החוק אמור להיכנס לתוקף בתוך כחודשיים.

על רקע המחאה הגוברת, הורה מלך ירדן עבדאללה השני לראש הממשלה האני אלמולקי ולשריו לעצור את העלאות המחירים שתוכננו לחודש הקרוב. בין היתר, החליטה הממשלה להעלות את מחירי הדלק ב-5.5% ואת מחירי החשמל ב-19%. הצעד היה אמור להיכנס בתוקף בסוף השבוע, אך כאמור המלך הקפיא את העלאת המחירים.

2018-06-03_185327

מפגינים במרכז עמאן (צילום: המפלגה הקומוניסטית הירדנית)

 בדיווח בסוכנות הידיעות הירדנית הרשמית "פטרה" נמסר כי ההחלטה התקבלה "בשל ההבנה כי בחודש הרמדאן ההוצאות הכספיות רבות, וחרף עליית מחירי הנפט ברחבי בעולם".

יצוין שבהוראת קרן המטבע בתחילת השנה הממשלה העלתה את מחיר הלחם בשיעור של בין 67% ל-100%, אחרי ביטול הסובסידיות עליו. היא גם החליטה להטיל מכסים על סיגריות, משקאות קלים ומוצרים אחרים. בשנה שעברה הובילה העלאת מחירים להפגנות ברחבי המדינה.