גישה: ביטול התקציב האמריקאי המופנה לאונר"א – סכנה לפלסטינים ולאזור כולו

ממשל טראמפ הודיע לפני שבועיים על עצירה של כל הכספים המוקצים מטעמה לסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב (אונר"א), שמסייעת לכלל הפליטים הפלסטינים, כולל ברצועת עזה. ההחלטה הנוכחית מגיעה לאחר שבינואר 2018 כבר קוצץ בחצי התקציב האמריקאי המופנה לאונר"א.

2018-09-13_200450

מארגון גישה נמסר כי "מהאופן שבו הצעד הנוכחי מוצג, הן עלידי הממשל בבית הלבן והן עלידי ממשלת ישראל, נעדרת, בין היתר, הכרה באחריותה של ישראל לפלסטינים החיים בגדה המערבית ובעזה, ומצויים לכן תחת שליטתה. ההתנערות של ישראל מאחריותה, ומשטר ההיתרים החונק שהיא מנהלת, מתדלקים מעגל קסמים, שרק מגדיל את שיעור הנזקקים לסיוע של אונר"א. הכחשת האחריות עוד גוזלת מזכויות האדם הבסיסיות של אותם תושבים ומשפיעה על יציבות האזור כולו".

את העלייה הדרמטית במספר תושבי עזה שנזקקים לתמיכה של ארגוני סיוע הומניטרי כדי להתקיים, חייבים לבחון בהקשר של ההגבלות שישראל מטילה על תנועת סחורות ואנשים מרצועת עזה ואליה, שהוחמרו משמעותית עם הטלת הסגר על הרצועה ב-2007. לפי אונר"א, מספר הפליטים הפלסטינים בעזה הנסמכים על המזון שמספק הארגון צמח מכ-80 אלף איש בשנת 2000 לכמעט מיליון באמצע 2017. אונר"א הוא מהמעסיקים המרכזיים בעזה; הסוכנות מפעילה כמחצית מבתי הספר ברצועה, מרפאות רבות, מעונות לילדים, פרויקטים להעצמת נשים ומרכזים קהילתיים.

"ההחלטה האמריקאית, הנתמכת עלידי ישראל, מניעיה פוליטיים והיא מסכנת פלסטינים בעזה ובאזור כולו. אילו מטרת המהלך היתה חתירה למציאת פתרון למשבר הפליטים המתמשך, היו נבחרות פעולות בנייה והעצמה במקום פגיעה חדצדדית בדרך של מניעת תקציבים המשמשים לסיוע הומניטרי חיוני לאוכלוסיות מוחלשות ונזקקות", נמסר עוד.