גילוי דעת של כוח לעובדים ב-1 במאי: למען חברה ללא מנצלים וללא מנוצלים

ארגון כוח לעובדים פרסם אתמול (ראשון) גילוי דעת הנפתח במילים "באחד במאי 2016 אנחנו מציינים תשע שנות פעילות של 'כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי'. במשך תשע שנותיו הראשונות של כוח לעובדים’, פעלנו לארגון אלפים רבים של עובדים ועובדות בכל ענפי התעסוקה ולשיפור תנאי העסקה שלהם. היום חברים בארגון 13 אלף עובדים עובדות, והוא מיצג כ-25 אלף עובדים ועובדות בכל ענפי המשק, מכל תחומי התעסוקה ומכל הקבוצות המרכיבות את החברה בישראל". 

2016-05-02_201246

ועוד: "כמייצג עובדים, מגויס הארגון למאבק המתמשך כנגד שלטון ההון ובעלי ההון בישראל. שלטון זה רומס ברגל גסה את זכויותיהם של כמעט כל מי שאינו בעל הון ובראשם – את זכויות העובדים והעובדות על פרי עבודתם. הפערים הבלתי נסבלים בחברה הישראלית נובעים בראש ובראשונה מהעמדת האינטרסים של ההון בראש סדר העדיפויות של השלטון. כוח לעובדים כשמו כן הוא – מעניק לעובדים כוח כנגד מגמות אלה באמצעות סולידריות וארגון".

כן, נמסר כרי בשנה הקרובה החליט הארגון להקדיש "מאמצים בסולידריות עם ציבור חשוב וכמעט חסר קול – מחוסרי הפנסיה בישראל. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון לשנת 2013 ל-52% מבני 65 ומעלה בישראל אין הסדר פנסיה. הם נאלצים לחיות מקצבת זקנה שהיא נמוכה ממחצית שכר המינימום במשק. רבים מאנשים ונשים אלה עבדו כל ימי חייהם, לעתים בעבודות קשות, וחלקם נאלצים להמשיך ולעבוד גם אחרי גיל הפרישה בכדי לא להגיע לעוני".

נושא הפנסיה הוסדר רק באופן חלקי בישראל במסגרת צו הרחבה בשנת 2008. כתוצאה מכך קיימים פערים גדולים ביותר בין עובדים במגזרים שונים ברמת הביטוח הפנסיוני שלהם, כאשר המעבידים של עובדים רבים לא הפרישו במשך שנים רבות סכום כלשהו להבטחת עתידם הכלכלי של עובדיהם. גם במהלך השנים הראשונות שלאחר החלת צו ההרחבה הפרישו מעבידים אלה סכומים נמוכים מאוד. עובדים מוחלשים – שרובם עובדים לא מאורגנים במגזר הפרטי, בתעשייה, עובדי ועובדות קבלן ועובדים יומיים היו הנפגעים הראשונים של העדר הסדר בתחום הפנסיה. סוג העסקה זה רווח במיוחד בפריפריה, בקרב פלסטינים אזרחי ישראל ובקרב עולים. אבל גם הסדר הפנסיה משנת 2008 שמחייב את המעסיקים לדאוג לחיסכון הפנסיוני של עובדיהם ועובדותיהם הוא, כאמור, חלקי למדי ולא מבטיח לרוב העובדים קצבה מספקת לעת פרישה מעבודה. חשוב לציין כי כוח לעובדים פועל לשיפור מצב זה בהסכמים הקיבוציים של העובדים והעובדות המיוצגים בו. אבל, "בנוסף – השימוש ברוב כספי הפנסיה של הציבור להשקעות בורסאיות, שם הן משמשות למעשה כביטוח ללא סיכון לבעלי הון, מסכנות עוד את עתידנו הכללי כפרטים וכחברה. זאת ועוד – קרנות הפנסיה בישראל הן בבעלות פרטית של בעלי ההון הגדולים ולא בבעלות המדינה או ארגוני העובדים, כפי שמקובל בארצות רבות. כך מנוצלים חסכונות העובדים לטובת האינטרסים של בעלי ההון. בידיים ציבוריות יכול ההון אותו צוברים העובדים לשמש ככלי רב עוצמה לקידום המשק לטובת כולנו, בקרנות הפנסיה הפרטיות הוא הופך לאמצעי שבעזרתו בעלי הון יכולים לפעול נגדנו באמצעות חסכונותינו שלנו".

המנשר מסתיים במילים "האחד במאי הוא, מזה למעלה מ-120 שנה, יום המאבק של הפועלים בו הם מפגינים ומשמיעים את קולם כנגד הניצול והדיכוי של ציבור העובדות והעובדים. זהו גם יום חג להזכיר את הישגי תנועות הפועלים עד היום. האחד במאי 2016 הוא המועד לשוב ולהכריז, כי ‘כוח לעובדים’ ימשיך לפעול למען חברה ללא אפליה, ללא דיכוי וללא גזענות מכל סוג ועל כל רקע – מין ומגדר, מוצא, לאומיות, אזרחות או גיל, למען שוויון בין כל בנות ובני האדם ובמטרה להוביל בסופו של דבר לחברה ללא מעמדות. חברה ללא מנצלים וללא מנוצלים!".

לגילוי דעת המלא: http://workers.org.il