גוש הימין והפופוליסטים גרפו את רוב הקולות בבחירות באיטליה: לא ברור מי ירכיב ממשלה

מנהיג המפלגה הדמוקרטית שבשלטון באיטליה, ראש הממשלה לשעבר מתאו רנצי,  התפטר בצהריים מתפקידו בעקבות תוצאות הבחירות הכלליות שנערכו אתמול (ראשון) במדינה האירופית. תנועת המחאה הפוליטית "חמשת הכוכבים", שקראה לבצע משאל-עם על היפרדות איטליה מגוש האירו, ומפלגת הימין הניאו-פשיסטית ה"לגה", שהבטיחה לגרש מאות אלפי מהגרים ומבקשי מקלט, הן המנצחות הגדולות של בחירות 2018 באיטליה. כך עולה מהספירה הכמעט מלאה של הקולות. המפלגה הדמוקרטית של רנצי המגדירה את עצמה כסוציאל-דמוקרטית הידרדרה ל-20% תמיכה בלבד.

2018-03-05_201254

אחת ההתארגנויות הקומוניסטיות האיטלקיות, המפלגה הקומוניסטית, מודה הבוקר ל-100 אלף מצביעיה על תמיכתם בבחירות שנערכו אתמול

"תנועת חמשת הכוכבים", שרבים מגדירים אותה כ"פופוליסטית ודמגוגית", ושנוסדה רק לפני 9 שנים, סחפה 31% מקולות המצביעים והפכה למפלגה הגדולה בפרלמנט, בעוד ה"לגה" (לשעבר הליגה הצפונית) רשמה הישג חסר-תקדים של 18% תמיכה, כשהיא עוקפת בניגוד לתחזיות בתוך גוש הימין את מפלגת "פורצה איטליה" של סילביו ברלוסקוני (14%).

מתוצאות הבחירות עולה כי אף גוש לא זכה ל-40% הדרושים כדי להשיג רוב בבית הנבחרים. הקרוב ביותר הוא גוש הימין – שבנוסף ל"פורצה איטליה" ול"לגה" מכיל את המפלגה הניאו-פשיסטית "אחיי איטליה" (4%) – ושזכה ל-37%. "אחיי איטליה" נוסדה במימון מלא של ברלוסקוני. מתיאו סלוויני, מנהיג ה"לגה", שיכהן כראש ממשלה כבר הכריז על "ניצחונו בבחירות". מפלגת ה"לגה", שתחת הנהגתו של סלוויני זנחה את שאיפת הבדלנות של הצפון ורצה בעיקר על קמפיין המתנגד למהגרים ולפליטים, הודתה לבוחריה על התמיכה. בבחירות הקודמות ב-2013 קיבלה המפלגה 4% מהקולות בלבד.

"חמשת הכוכבים" הודיעה לפני הבחירות כי תשאף להשיג רוב מוחלט, וכי לא תפנה להקמת קואליציה לשום מפלגה אחרת, אולם חוסר הוודאות הפוליטית באיטליה אחרי תוצאות הבחירות עשויים לשנות עמדה זו. יצוין ש"חמשת הכוכבים" זכתה לתמיכה גורפת בכל מחוזות דרום איטליה מהבירה רומא ועד סיציליה.

בסך-הכול, מפלגות המתנגדות לאיחוד האירופי קיבלו בבחירות הנוכחיות את רוב קולות הבוחרים באיטליה, לפי הספירה החלקית. "חמשת הכוכבים" קראה לקיים משאל על פרישה מגוש האירו אם לא ישונו תנאי התקציב שמכתיבה בריסל לאיטליה בעקבות החוב הצומח שלה, ולשנות את הרפורמות בגוש העבודה שיזמה ממשלת איטליה, בעידוד האיחוד, לפני כארבע שנים וקראה להעלות מסים על בנקים וחברות אנרגיה. ה"לגה" גם קראה לעזוב את גוש האירו ברגע שהדבר מתאפשר מבחינה פוליטית, אבל בעיקר התנגדה למדיניות קבלת הפליטים של האיחוד. סלוויני רץ תחת הסיסמא "איטלקים תחילה" (בדומה לסיסמתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעת מערכת הבחירות "אמריקה תחילה"), והבטיח לגרש 100 אלף מהגרים מדי שנה. שתי המפלגות תומכות בחיזוק היחסים עם רוסיה. נציג של המפלגה הדמוקרטית אמר לאחר פרסום התוצאות כי "הפופוליסטים ניצחו".

המפלגות ששמאלה למפלגה הדמוקרטית ושכולן נוסדו בעקבות היעלמות המפלגה הקומוניסטית שנוסדה ב-1921 ושהחליטה על פיזורה ב-1991, לא הצליחו להגביר את כוחן. החזית "חופשים ושלווים", זכתה בכ-4% מקולות הבוחרים (כמיליון בוחרים), המערך "השלטון לעם" שהוקם בספטמבר האחרון על ידי המפלגה של הקומוניסטים האיטלקיים, מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית, רשת הקומוניסטים ופעילים חברתיים השיגה פחות מ-2% (כ-500 אלף קולות) ולא זכתה לייצוג בפרלמנט, המפלגה הקומוניסטית לא הגיעה לאחוז בודד (100 אלף בוחרים) ואילו איחוד המפלגות הטרוצקיסטיות "השמאל המהפכני" השיגה תמיכה מזערית – כ-32 אלף קולות.