גועליציית בנימין נתניהו: זעם ציבורי רב בעקבות הקמת ממשלת המיאוס

"ממשלת הימין החדשה לא תאריך ימים. נתניהו לא ייתן לגנץ להחליף אותו בתפקיד; וכך, בעוד כשנה, נלך שוב לבחירות". הערכה זו ביטא (17.5) יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), בעת הדיון שנערך בכנסת לקראת השבעת ממשלת ישראל ה-35.

"ממשלת החירום בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ" מונה שני ראשי ממשלה, 34 שרים ו-17 סגני שרים – כולם יהודים כשרים וימנים, רובם גברים (מונו שבע שרות בלבד). זאת, חמש שנים לאחר שהושבעה הממשלה האחרונה, שנה וחמישה חודשים לאחר פיזור הכנסת ובתום שלוש מערכות בחירות.

לדברי ח"כ עודה במליאת הכנסת, הממשלה החדשה "הכי רחוקה מהשוויון, מהדמוקרטיה ומהשלום. זו ממשלת הסנדק. כמו בסרט המפורסם ראיתי היום את גנץ, את פרץ ואחרים עולים לרגל לסנדק ומנשקים את ידו". הקואליציה החדשה נולדה, הדגיש עודה, כי "הרשימה המשותפת השיגה בבחירות האחרונות 15 מושבים וכך מנעה מנתניהו להקים ממשלת ימין צרה".

"אכן זו ממשלת שחיתות, כפי שאמר יאיר לפיד", הוסיף עודה בהתייחסו לנאומו של לפיד במליאה בתפקידו כיו"ר האופוזיציה. "אבל שחיתות היא לא רק ג'ובים, מטוסים או מעונות רשמיים; השחיתות האמיתית היא הכיבוש, מיליון המובטלים, הגזענות הבלתי הפוסקת של נתניהו. העבודה הפרלמנטרית חשובה, אבל אני קורא לציבור לצאת לרחובות ולדרוש את זכויותיו", הדגיש ח"כ עודה.

נתניהו ניצל את נאומו להתחייבות חוזרת לסיפוח השטחים הפלסטיניים הכבושים ולאיפינוי המתנחלים וההתנחלויות: "הגיע הזמן להחיל בגדה המערבית את החוק הישראליוכולם פה יודעים שמאות אלפי המתיישבים ביהודה ושומרון יישארו תמיד במקומותיהם כחלק מכל הסדר קבע לשלום, והגיע הזמן שגם שכנינו הפלסטינים יכירו בזה".

במהלך נאום נתניהו קראו חברי חד"ש בסיעת הרשימה המשותפת קריאות ביניים רבות בגנותו, וחברי הכנסת עופר כסיף ויוסף ג'בארין הוצאו מהמליאה. בהגיבו לצעד זה אמר ח"כ ג'בארין: "יו"ר הכנסת הוציא אותי מהדיון במליאה אחרי שהזכרתי לנתניהו שאין שלום עם כיבוש, שסיפוח ואפרטהייד הם פשעי מלחמה, ושממשלת נתניהו החמישית מונהגת בידי איש מושחת ונאשם בפלילים. התחלנו להיאבק בממשלת אסון זו מיומה הראשון, ולא נפסיק עד יומה האחרון". לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), "נאום נתניהו לא מותיר מקום לספק: ממשלת הסיפוח הזאת היא הקיצונית ביותר שהייתה כאן בשאיפתה לחיסול הסיכוי לשלום. לא פריטטית ולא נעליים ימין עמוק ומסוכן."

למחרת ההשבעה אמר ח"כ עודה בריאיון ששודר בגל"צ, שהוא מוכן לפעול יחד עם לפיד לקיצור ימיה של ממשלת הימין החדשה. יחד עם זאת הבהיר יו"ר הרשימה המשותפת היטב בנאומו בכנסת: "כפי שיש שני ראשי ממשלה, יהיו גם שני ראשי אופוזיציה. אני מייצג את האופוזיציה העקבית". אופוזיציה זו חושפת שהשחיתות היא תולדה של הכיבוש הממושך והקפיטליזם הניאוליברלי שבשלטון.

בימים שקדמו להשבעת הממשלה נערכו אין ספור מחאות והפגנות ברחבי הארץ. גם חברי מק"י וחד"ש התייצבו מול הכנסת. בקרב הציבור זעם רב על כך שבעת משבר כלכלי וחברתי עמוק, המתיימרים להיאבק בהשלכותיו הקשות בחרו בדרך הזלזול והבוז כלפי אזרחי ישראל. האתגר הוא לתרגם מיאוס זה לכוח פוליטי שיציב אלטרנטיבה ראויה לחזירות השלטונית.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב