גבעת פומפאו: ממשלת הימין ממשיכה בתנופת הכיבוש בדמדומי שלטונו של טראמפ

ערב ביקורו של שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו בישראל, פרסמה רשות מקרקעי ישראל, בהוראת ממשלת הימין, מכרז לבניית שכונה חדשה בגבעת המטוס שבירושלים המזרחית הכבושה. התוכניות להקמת השכונה הושלמו בשנים האחרונות, אך הבנייה הוקפאה בעקבות לחצים בינלאומיים. המכרז להקמת השכונה ייסגר יומיים לפני השבעתו המתוכננת של ג'ו ביידן כנשיא ארצות הברית.

השכונה ממוקמת בין בית צפאפא הפלסטינית להתנחלות הר חומה, וברשות הפלסטינית ובאיחוד האירופי הביעו חשש כי הקמתה תפגע ברצף הטריטוריאלי העתידי של פלסטין באזור ירושלים. משלום עכשיו נמסר: "ממשלת נתניהו-גנץ פרסמה מכרז להתנחלות חדשה במקום שאפילו ממשלות הימין הכי קיצוניות לא בנו בו". הממשלה "מנצלת את הרגעים האחרונים שטראמפ עוד בבית הלבן וקובעת עובדות בשטח על חשבון העתיד של כולנו", הדגישו. הגעתו של פומפאו, שר החוץ האמריקאי הראשון שמבקר בהתנחלות באדמות שהופקעו מתושבי אל-בירה, נועדה לתת לגיטימציה למהלך של הממשלה.

אך לפי העיתונות האמריקאית, ייתכן כי המניע האמיתי למסע הביקורים של פומפאו הוא שאיפתו להתמודד על המועמדות הרפובליקאית לנשיאות בשנת 2024. אין זה סוד, שבחודשים האחרונים קיים פומפאו ביקורים אינטנסיביים במדינות מרכזיות בארה"ב במטרה להקים תשתית ארגונית לריצה נשיאות.

לממשלת ישראל הימנית כדאי כבר עכשיו להכשיר את הקרקע להסבת שמה של התנחלות גבעת המטוס ל"גבעת פומפאו", וזאת בדומה ליישוב הדמה שהוקם בשטח הסורי הכבוש ברמת הגולן לו הוענק השם "רמת טראמפ". יש לקוות כי גורלה של גבעת פומפאו יהיה כגורלה של רמת טראמפ: שלט דהוי ותו לא.

 

הרשימה מתפרסמת בשער גיליון השבוע של "זו הדרך"