ב-28 באפריל תתקיים שביתה כללית של האוכלוסייה הערבית למען הזכות לקורת גג

כוחות גדולים של משטרה ליוו את רשויות התכנון אשר הרסו (12.4) את בית משפחת חטיב בכפר כנא, בשעה 2:00 לפנות בוקר, משום ש-"נבנה ללא היתר". במקום נערכו הפגנות של התושבים בכפר, ולמחרת – נערכה בו שביתה. פעילי הוועד העממי של כפר כנא התרימו כסף כדי לסייע למשפחה שביתה נהרס, ורבים הגיעו כדי לסייע בבנייתו מחדש. עוד שייבנה מחדש הבית, הוקם במקום אוהל בו מתגוררת המשפחה. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), נשאר אף הוא ללון במאהל.

טארק חטיב, נשוי ואב לשישה ילדים, בנה את ביתו לפני כשנתיים על אדמתו הפרטית. לדבריו, "פעלתי לקבלת היתרים. כעת, אחרי שהרסו לי את הבית, אין לנו לאן ללכת ואין לנו מקום לגור בו. אין לי ברירה אלא לבנות את הבית מחדש. אבנה אותו אלף פעמים אם יכפו עליי לעשות זאת. אין לי מקום אחר לגור בו".

2015-04-20_192656

הוועד העממי בכפר כנא בעת הבנייה מחדש של בית משפחת חטיב (צילום: אל אתיחאד)

לדברי ערפאן חטיב, חבר בוועד העממי ביישוב וקרוב משפחתו של בעל הבית שנהרס, "האבסורד הוא שהמדינה בונה כאן מעלינו אלפי יחידות דיור בשכונת הריונה בנצרתעילית, באדמות שנגזלו מתושבי כפר כנא, ואילו לנו אסור לקנות שם דירות. יגורו שם אנשים שיגיעו מתלאביב, מבני ברק ומירושלים, וכאן, על אדמתנו, אסור לנו לבנות בתים". הוא הוסיף כי מאז 1995 לא עודכנה תכנית המתאר של היישוב. לדבריו, "לפני 20 שנה היו ביישוב פחות מ-15 אלף תושבים, והיום מתגוררים במקום כ-25 אלף. אנחנו סובלים מכך שאין לנו תכנית מתאר ולזוגות צעירים אין איפה לגור. המצוקה קשה מאד והכול עומד לפני פיצוץ".

מנצור דהמשה, יו"ר הוועד העממי בכפר כנא וחבר הלשכה הפוליטית של מק"י, הפנה אצבע מאשימה כלפי השלטונות, והדגיש כי תושבי הכפר יחזרו ויבנו את הבית כל אימת שיאלצו. "הם הורסים – ואנחנו בונים", אמר.

ימים ספורים לאחר ההריסה בכפר כנא, נשלחו הדחפורים להרוס בתים נוספים, והפעם – בכפר הבלתימוכר דהמש, שליד לוד. הכפר קיים מאז 1948, ואדמותיו הן בבעלות פרטית של התושבים. אולם המדינה אינה מכירה בו, והבתים בו אינם מחוברים לרשתות החשמל, הביוב והמים. אין בכפר איסוף אשפה או חלוקת דואר.

למרות העובדה שבית המשפט המחוזי בלוד נעתר לבקשת התושבים למנוע את ההריסות, המשטרה החליטה להגיע ולהרוס בתים בכפר, ואף הטעתה את התושבים כשאמרה להם כי אין בכוונתה לעשות זאת. "חשוב לציין שההריסה נעשתה בניגוד להמלצה של בית המשפט העליון", הדגיש ח"כ דב חנין (חד"ש), שהגיע למקום. "נוכח המורכבות המאוד גדולה של פרשת דהמש, השופטים עודדו תהליך של הידברות, ואמרו שעדיף להימנע מביצוע צעדים חדצדדיים וכוחניים. אם נצרף להריסה בדהמש את ההריסות השיטתיות בנגב ואת ההריסה בכפר כנא, נראה גל חדש של הריסות בתים שחורג מהסיפור המקומי".

חברי הכנסת עאידה תומאסלימאן ויוסף ג'בארין (חד"ש) האשימו את ממשלת נתניהו בכך שההסלמה במדיניות הריסות בתים של אזרחים ערבים בגליל, במשולש, בנגב ובערבים המעורבות, מכוונת לייצר עימות עם הציבור הערבי. "נתניהו רוצה כנראה להעניש את הציבור הערבי על תמיכתו ברשימה המשותפת", אמרו שני הח"כים, שביקרו במוקדי ההריסות. תומא וג'בארין הדגישו כי "הזכות לקורת גג עולה על כל צו גזעני דרקוני. אנו ניאבק למען זכות זו בכל האמצעים הפרלמנטאריים, המשפטיים והציבוריים העומדים לרשותנו".

ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית בישראל התכנסה לדיון מיוחד בעקבות גל ההריסות, והחליטה כי ב-28 באפריל תתקיים שביתה כללית במחאה על הריסות הבתים בגליל, במשולש ובנגב, ולמען הזכות לקורת גג.

הרשימה התפרסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"