בת"א נערך אירוע סיכום באוהל השלום של פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני

מאות ישראלים ופלסטינים ניהלו שיח פתוח במעגלים, באירוע סיכום שארגן פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני אמש, (מוצ"ש). האירוע, שנקבע ליום השלום הבינלאומי, סיכם 70 ימים רצופים, במהלכם פעל ברחבת הסינמטק אוהל השלום הישראלי-פלסטיני. לפי החלטת הפורום, הפעילות תימשך להבא באותו מקום בימי א' בלבד – החל מהשבוע הקרוב.

2014-09-21_201243

מעגל שיח בהשתתפות ישראלים ופלסטינים, אמש ברחבת סינמטק תל-אביב באירוע לציון יום השלום הבינלאומי. מעגלי שיח פוזרו ברחבה ואפשרו למאות ישראלים ופלסטינים לשבת ולשוחח (צילום: פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני)

כאמור, האירוע ציין שבעים יום בהם פורום המשפחות השכולות ישב ברחבת סינמטקתל-אביב, ערב, ערב, גם במהלך הימים הקשים של מבצע "צוק איתן", וקיים דיאלוג פתוח לקידום פיוס וסובלנות בין העמים. רבים מבאי הכיכר אתמול, ליוואתהפורום במהלך עשרת השבועות שחלפו והגיעו לקחת חלק ולתמוך, ורבים נוספיםהגיעו זו הפעם הראשונה לשוחח עם עשרות הפלסטינים, רובם ממשפחות שכולות, שטרחו ובאו במיוחד למרכז תל-אביב כדי לדבר עם ישראלים.

דובישורץ, המנכ"ל הישראלי של הפורום, אמר: "החלטנו לקיים את האירוע השנה כאירוע של מעגלישיח ישראלי פלסטיני, כי זה לא ייגמר עד שנדבר. עד שנכיר זה את זה. שנכבד ונתמודד עם הצרכים, העמדות והרגשות שעומדים בין שני העמים שלנו, כי הידברות היא הדרך היחידה לפתור סכסוכים ולהגיע לחיים של שכנות טובה בין בני אדם. בימים הראשונים של מעגל האלימות האחרון יצאנו בקריאה חזקה וברורה: לא רוציםעוד משפחות שכולות, לא ישראליות ולא פלסטיניות. את מחיר המלחמה מכיריםבפורום המשפחות – זהו מחיר כבד מנשוא שמשפחות רבות כל כך סוחבות איתן יום, יום. אמרנו שעוד סבב של אלימות והרס לא יביא גם הפעם לפתרון. למעלה מאלפייםהרוגים פלסטינים, שבעים ישראלים, הרס וחורבן אזרחיים, ועמדתנו היום חזקהמקודם.. אנו קוראים מכאן למנהיגי העמים, למנהיגי העולם, ובעיקר לעםהישראלי ולעם הפלסטיני – אל תאבדו תקווה, אין לנו את המותרות האלה. אפשרלדבר, יש עם מי לדבר – הנה, הראנו את זה הערב: מאות ישראלים ופלסטיניםישבו, הקשיבו למדו זה על זה דברים, הראו שיש אפשרות ויש תקווה."
גילהאלמגור, יושבת ראש סינמטק תל-אביב, שאירח את הפורום במהלך השבועותהאחרונים, סיפרה שהינה יתומה כתוצאה מהסכסוך. "אבי נרצח על-ידי צלף פלסטיניבשנת 1939, ארבעה חודשים לפני שנולדתי. שבעים יום אני עוברת פה ורואה אתהפורום הזה יושב ומדבר בימים בהם ההתלהמות, שנאת הזר ושנאת השכן משתוללים. בקיץ הנורא הזה, הייתי בעצמי קורבן לאלימות. בעקבות הרצח המחריד של אבוחדיר הוקיעו אותי, שלחו אותי למות ושרדתי. הערב אני רואה מאה פלסטיניםיושבים ומדברים ואין התלהמות. ילדים יוכלו לספר ראינו ערבים ויהודים מדבריםולא נלחמים. אני בת שבעים וחמש, עברתי אחת-עשרה מלחמות, אז אולי די". אלמגור הודיעה מעל הבמה המרכזית שהיא מצטרפת כחברה לפורום המשפחות השכולות.

מאזןפארג', המנכ"ל הפלסטיני של הפורום, הדגיש ש"כל העם הפלסטיני חולם על השלום. כשהתחלנו בתכנונים לציון יום השלום, לא כל חברינו הפלסטינים השתכנעו שיש לציין את היום הזה לאחר כל ההרוגים בעזה, אבל היום נמצאים כאן מאה ושמונה פלסטינים שבאו לציין את החלום שלהם. יחד עם החברים הישראלים הוכחנו שאנחנוקיימים ויכולים להשפיע על כל מי שמנסה לשחק בגורלנו. החלטנו פה אחד לאלהיות קורבנות או חטופים בידי כל פוליטיקאי. אנחנו לא רוצים הסכם שלום אלאחיים, את החיים שאיבדנו ואת החיים שעליהם אנחנו חולמים. אנחנו רוצים להכיר באנושיות של האחר ולכבד את האחר."  באירוע השתתפו האמן מקס לוי פריידר שצייר יחד עם אנשים מהקהל ציור משותף, וההרכב הישראלי-פלסטיני "וואסט אל טאריק". שני אבות שכולים מוותיקי הפורום, חאלד אל באו ויעקב גוטרמן, הקריאו מעלהבמה המרכזית, בערבית ובעברית, את שירו המרגש של מחמוד דרוויש "חשוב עלזולתך".

לאתר הפורום:

http://www.theparentscircle.com/Home.aspx

 

ידיעה על המפגש מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"