בשיא משבר הקורונה: 41% מהעו"סים דיווחו על סגירת תוכניות ו-18% על פיטורים או חל"ת

בשיא משבר הקורונה והודות למדיניות ממשלת הימין הכושלת: 41% מהעובדים הסוציאליים דיווחו על סגירת תוכניות ופרויקטים ו־18% על פיטורים או הוצאת לחל"ת. כך עולה ממחקר של איגוד העובדים וסוציאליים וד"ר טליה מיטל שוורץ-טיירי מאוניברסיטת בן גוריון. רק 3% בלבד דיווחו על תוספת כח אדם לשירותי הרווחחה.

ענבל חרמוני צועדת בראש הפגנה של עובדות סוציאליות במהלך השביתה שנערכה ביוני 2020 (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

 

המחקר התבסס על מדגם מייצג של 2,600 עובדות ועובדים סוציאליים שמועסקים בכל סוגי שירותי הרווחה ונערך בין אוגוסט לאוקטובר 2020, בתקופה שאחרי הסגר הראשון. אחד הממצאים החמורים שעולים מהמחקר הוא כי 12% מהעובדים הסוציאליים בשירותים למניעת אלימות במשפחה ובהגנה על ילדים דיווחו על צמצום בהיקף השירות שבו הם מועסקים, גם לאחר שהשירותים חזרו לפעול באופן מלא.

מהמחקר עולה כי 929 תכניות ופרויקטים נסגרו: 179 פרויקטים של ילדים והגנה על ילדים, 167 פרויקטים של משפחה ומניעת אלימות במשפחה, 136 פרויקטים של בריאות ובריאות הנפש, 38 פרויקטים לטיפול בהתמכרויות, 67 שירותי מבחן, 81 מוגבלויות ו-97 קשישים. מנתוני המחקר עולים גם ההשפעות הדרמטיות והעומס על בריאותם הנפשית והפיזית של העובדים הסוציאליים. 77% דיווחו על חרדה ו-20% על דיכאון. 76% דיווח על תשישות ו-50% על קשיי שינה. 59% דיווחו על כאבי גב ו-30% על בעיות במערכת העיכול.

לדברי יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני: "בחסות הכאוס כללי המצב של השירותים החברתיים הולך ומידרדר לצד גידול דרמטי בצרכים. המצב הפוליטי וההיעדר התקציב מובילים לסגירת פרויקטים רבים שמעמיקים את הפגיעה בציבור". מהאיגוד נמסר כי בעוד שמדינות קפיטליסטיות שונות כמו קנדה, סקוטלנד וצרפת "נקטו בצעדי מדיניות רחבים של הגדלת השירותים החברתיים והגדרת העובדים כחיוניים, בישראל משבר הקורונה פגע בצורה חסרת תקדים בשירותים החברתיים, והוביל לפיטורים וצמצומים בשירותים החברתיים". יצוין שכ-54% ממשתתפי המחקר דיווח על פגיעה משמעותית בשירות שבו הם עובדים בתקופה שלאחר הסגר הראשון.