בשבת: הפגנות בתל-אביב ובבאקה אל-גרבייה נגד עסקת המאה של טראמפ ונתניהו

בשבת הקרובה יתקיימו במוצ"ש בתלאביב ובבאקה אלגרבייה בשעה 12:30, הפגנות נגד עסקת המאה שרקחו הנשיא העומד בפני הדחה, דונלד טראמפ, וראש הממשלה הזמני המואשם במעשים פליליים, בנימין נתניהו. חד"ש ומק"י קראו להשתתף בשתי המחאות. על ההפגנה בבאקה אלגרבייה שבמשולש הוחלט אתמול (רביעי) בישיבת חירום של ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) שהשתתף בפגישה מסר "זו רק ההתחלה של המחאה שלנו נגד תכנית הסיפוח, האפרטהייד והטרנספר של טראמפ ונתניהו".

סטודנטים מפגינים נגד תכנית טראמפ, אתמול, בפתח אוניברסיטת ת"א (צילום: תא חד"ש באוניברסיטת ת"א)

בדיון קרא יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה, "לעמוד לצד העם הפלסטיני ולהדוף את הלחץ האמריקני והציוני". בין היתר פנתה הוועדה לכל המפלגות, הוועדות העממיות, האישים והרשויות המקומיות "לפתוח בפעילות השוללת את הקונספירציה המכונה עסקת המאה". במהלך הדיון הדגיש מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית (מק"י), עאדל עאמר, את חשיבות המאבק המשותף יהודיערבי נגד התכנית. מזכיר חד"ש, מנצור דהאמשה, כינה את תכנית המאה "הכרזת בלפור השנייה".

עוד הוחלט בתום הישיבה לקיים משמרות מחאה בישובים ערביים ברחבי הארץ ואמש כבר נערכה משמרת מחאה ראשונה בנצרת. כמו כן, הוחלט שראשי ועדת המעקב ייפגשו עם נציגי כל הארגונים הפלסטינים ברמאללה; על הכנת נייר עמדה שיופץ בקרב המדיניות החברות בארגון האומות המאוחדות ואף לקיים מסיבת עיתונאים בתלאביב על מנת להסביר את הסיבות להתנגדות העקרונית לתכנית האימפריאליסטית. אתמול בשעות הצהריים, חרף חופשת הסמסטר, נערכו הפגנות נגד תכנית טראמפ בקמפוסים של תלאביב וחיפה בהשתתפות פעיליה הערבים ויהודים של חד"ש באוניברסיטאות.

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת הביעו אתמול התנגדות חריפה לעסקת המאה שרקחו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו. ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמר כי "תכנית טראמפיהו היא לא תכנית שלום אלא תכנית מלחמה, תכנית להנצחת הכיבוש והסדרת האפרטהייד". לדבריו, "ההתעלמות מהפלסטינים והדרתם מגיבוש 'התכנית' מעידה על כך מלכתחילה. לא האינטרס הישראלי, ובטח לא הפלסטיני באים בה לידי ביטוי, אלא אינטרסים של מתנחלים משיחיים ומנהיגי מדינות מושחתים". לדבריו, "ההתייחסות לירושלים כ'מאוחדת ומשוחררת תחת ישראל', סיפוח ההתנחלויות כולן בלתי חוקיות ויצירת בנטוסטנים פלסטינים, למעשה גם כן תחת שליטה ישראלית, יהפוך את האפרטהייד בשטחים הכבושים למוטבע רשמית בחוק הישראלי".

אחד מסעיפי התכנית, המתאר חילופי אוכלוסיות ושטחים, עורר את עיקר הזעם בקרב חברי הכנסת. יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) כינה אותה "תכנית הסיפוח וטרנספר של ביבי וטראמפ", וטען כי היא "כוללת אור ירוק לשלילת האזרחות של מאות אלפי ערבים תושבי המשולש". הוא הודיע כי מפלגתו "תיאבק בגזענות המופרעת הזאת בכל האמצעים שיש לנו. כל אזרח ערבי ויהודי שמאמין בדמוקרטיה ושלום מוכרח להתנגד לתכנית המסוכנת הזאת. הטרנספר לא יעבור".

הסעיף המדובר, קובע כי "כפרי המשולש כפר קרע, ערערה, באקה אלגרבייה, אום אלפחם, קלנסווה, טייבה, כפר קאסם, טירה, כפר ברא וג'לג'וליה. קהילות אלה, אשר בעיקרן מזדהות כפלסטיניות, היו במקור מיועדות להיות בשליטת ירדן במהלך המשא ומתן על קו שביתת הנשק בשנת 1949, אך בסופו של דבר סופחו על ידי ישראל מסיבות צבאיות שמאז הוקלו". לפי הסעיף בתכנית, "החזון בוחן את האפשרות, בהסכמת הצדדים, כי גבולות ישראל ייקבעו מחדש כך שקהילות המשולש יהפכו לחלק ממדינת פלסטין. בהסכם זה יהיו זכויות האזרח של תושבי הקהילות במשולש, כפופים לחוקים ולפסיקות השיפוטיות החלות ברשויות הרלוונטיות".

כאמור, בתלאביב תיערך במוצ"ש, הפגנת מחאה ביוזמת חד"ש, מק"י ותנועות שלום. מנכ"לית שלום עכשיו, שקד מורג, קראה לציבור להגיע במוצאי שבת להפגנה ואמרה: "זה הזמן להיאבק על השלום שמגיע לנו. תכנית טראמפ רעה לישראל, לפלסטינים ולאיזור כולו, והיא הכל חוץ מתכנית שלום". ההפגנה תכלול צעדה שתצא בשעה 19:00 מכיכר דיזינגוף בתל אביב שתעבור ברחובות דיזינגוף ואבן גבירול, ובסופו של דבר תתקיים עצרת  בצומת הרחובות שאול המלך ואבן גבירול.

עוד על "עסקת המאה", בגיליון השבוע של "זו הדרך", עמודים 1, 3 ו-4:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/01/G05_2020.pdf