בשבת: ביקור הזדהות בביר הדאג' ובכפרים המיועדים לפינוי בנגב

ביקור הזדהות בכפר ביר הדאג' בנגב, בכפרים המיועדים לפינוי לטובת סלילת כביש 6 ובכפר אל עראקיב בעקבות הריסת ה-170, יתקיים בשבת הקרובה, 8 בפברואר החל מהשעה 10:00. הביקור הוא יוזמה של המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב, פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי ופורום הכרה – קואליציית ארגונים להכרה בכפרים הלא מוכרים בנגב.

בכפר ביר הדאג' מתגוררים כ-6 אלף תושבים בתנאים לא תנאים וללא תשתיות למרות שהישוב הוכר לפני כ-20 שנה. בשבוע שעבר נציגי מנהל מקרקעי ישראל, בליווי כוח משטרתי גדול, חילקו צווי הריסה במקום. מחאת התושבים הובילה לאלימות משטרתית תוך שימוש בכדורי גומי. שני תושבים ושוטר נפצעו ונגד מספר תושבים נפתחו תיקי חקירה, כמה מהם נעצרו ושוחררו רק ביום ראשון האחרון.

התכנית להארכת כביש 6 דרומה, ממחלף להבים למחלף הנגב מתעלמת מקיומם של כפרים בדואים בשטח התוכנית. כפרים אלו קיימים בחלקם עוד טרם קום המדינה וחלקם הוקמו מחדש במקומם הנוכחי בשנות החמישים בהוראת השלטונות. חרף היותם כפרים היסטוריים, הם מעולם לא הוכרו על ידי הרשויות. תכנית הכביש מתעלמת אף מקיומו של היישוב אום-בטין שזכה להכרה בשנת 1999. התוואי המתוכנן חוסם כל אפשרות לפיתוח עתידי של היישוב ופוגע בצרכים העתידיים של תושביו. מוערך כי אם יאושר התוואי הנוכחי, בין 2,600 ל-3,500 תושבים יאלצו להתפנות מבתיהם ומאדמותיהם ויוותרו ללא קורת גג ומבלי שיהיו בידיהם פתרונות התיישבות נאותים ומוסכמים. למרות זאת התכנית אושרה והתכנון הוא להתחיל בעבודות בחלק הדרומי באפריל השנה ולכך יש משמעויות כבדות לאוכלוסייה הגרה על התוואי, והיא זו שתשלם את המחיר בעקירה ועיור כפוי.

יצוין שעל פי דו"ח של מנהלת דרום, בשנת 2018 נהרסו 2,326 מבנים של הקהילה הבדואית בנגב. רובם ככולם  נהרסו בידי בעליהם לאחר שהמדינה איימה להשית עליהם קנסות והוצאות אם המדינה תאלץ להורסם.

 

הסעות מתוכננות – צומת ירקון: בתחנת אוטובוסים לכיוון מערב בשעה 07:40; תל -אביב: בתחנת האוטובוסים בדרך נמיר פינת ארלוזורוב לכיוון צפון בשעה 08:00 וגן לוינסקי בשד' הר ציון בשעה 08:15.

לפרטים והרשמה: טלפון 050-5733276, דוא"ל: manor12@zahav.net.il