בשבוע הקרוב: ועידת פסגה של ראשי ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה

סין מעוניינת לבנות שותפות חזקה בין חמש מדינות הבריקס ומחוצה להן במהלך פסגת הבריקס שיתקיים בקרוב בשיאמן, אמר שר החוץ הסיני וואנג יי לרדיו סין הבינלאומי. מדינות הבריקס (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) הן כוח מרכזי בפיתוח המדע והטכנולוגיה במדינות המתפתחות, כך על פי דו”ח התחרותיות החדשנית של הבריקס לשנת 2017 שפורסם בשבוע שעבר.

3

בדו"ח נכתב כי ההשקעה השנתית במחקר ופיתוח במדינות הבריקס היוותה 17% מכלל השקעת המו"פ בעולם. יצוא ההייטק שלהן הגיע לכמעט 6 טריליון דולר, כ -28% מהסך העולמי. כמו כן, חוקרים ממדינות הבריקס פרסמו 590 אלף מאמרים אקדמיים.

כותבי הדו”ח צופים כי התחרותיות החדשנית של מדינות הבריקס רק תגדל בחמש השנים הבאות, בהובלת סין ורוסיה. הדו”ח שנכתב על ידי יותר מ-40 חוקרים ברחבי העולם בהנחיית המרכז למדע וטכנולוגיה סינית, כולל גם מחקר על טכנולוגיה דיגיטלית וחקלאית בברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה.

בתדרוך עיתונאים לקראת הפסגה, אמר וואנג כי סין הוא מצפה לתוצאות במספר תחומים, כולל חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי והביטחוני, הרחבת חילופי התרבות והאנשים, שיפור המבנה המוסדי וכן קידום שותפויות חזקות יותר עם מדינות מתעוררות אחרות ומדינות מתפתחות. סין תארח את הפורום העסקי של מדינות הבריקס בימי ראשון ושני הקרובים (3 ו-4 בספטמבר) שיהיה הגדול ביותר עד כה, אמר וואנג.

נשיא סין שי ג'ינפינג ישתתף בטקס הפתיחה של הפורום ויישא את הנאום המרכזי, בו הוא יסקור את ההתקדמויות שעשו מדינות הבריקס בעשר השנים האחרונות ויצביע על כיוונים עתידיים. מנהיגים של כמה מדינות אחרות גם ינאמו בפורום. שי יארח מפגש קטן של מנהיגי בריקס, שידון בכלכלה העולמית, בממשל העולמי, בנושאים בינלאומיים ואזוריים ובביטחון ופיתוח לאומי. מפגש גדול יותר יתמקד בהעמקת שיתוף הפעולה, בקידום חילופי תרבות ואנשים וכן בבנייה מוסדית.

מנהיגי הבריקס ישתתפו גם בטקס הפתיחה של הפסטיבל התרבותי של הבריקס ותערוכת הצילומים, מפגש של מועצת העסקים של בריקס וטקס חתימה שאחריו תתקיים סעודת קבלת פנים בהנחיית שי ואשתו פנג לייואן.

מנגנון הבריקס נכנס לשלב חדש עם שלושה עמודי תווך של שיתוף פעולה כלכלי, שיתוף פעולה פוליטי וביטחוני וחילופי אנשים, אמר וואנג. הוא הוסיף כי תהיה עלייה בפעילות התרבותית של מדינות הבריקס השנה כשסין מחזיקה בתפקיד יו"ר הבריקס.

סין אירחה את משחקי הבריקס ביוני השנה בעיר הדרומית גוואנג ג'ואו וסימנה את מגמת חילופי הספורט הרבתחומיים וחילופי התרבות הראשונים במסגרת שיתוף הפעולה של הבריקס. סין קיימה גם פורום תקשורת, פסטיבל סרטים, מפגש רפואה מסורתית ודיפלומטים צעירים, כדי לקדם את הידידות וההבנה בין עמי מדינות הבריקס. "המנהיגים של מדינות הבריקס ימשיכו לצבור קונצנזוס על ידי חיזוק חילופי האנשים במהלך פסגת שיאמן הקרובה", אמר וואנג.

שי ינהל את הדיאלוג על השווקים המתעוררים והמדינות המתפתחות ב-5 בספטמבר, בו ישתתפו מנהיגי חמש מדינות הבריקס, כמו גם מנהיגי מצרים, מקסיקו, טג'יקיסטן, גינאה ותאילנד. "זהו האינטרס של כל הצדדים לחזק את שיתוף הפעולה בין השווקים המתעוררים במדינות מתפתחות באמצעות פלטפורמת הבריקס ולכן סין הציעה את הרעיון של הבריקס פלוס המבוסס על ניסיון העבר", אמר וואנג.

הדיאלוג יתמקד בהעמקת שיתוף הפעולה ובקידום הפיתוח המשותף ותפורסם הודעה על התוצאות שהושגו בנוגע ליישום סדר יום בנושאי פיתוח ברקיימא, קידום שיתוף הפעולה, בניית שותפויות ושיפור הממשל העולמי.

"סין מוכנה לעבוד עם מדינות הבריקס האחרות כדי להפוך את שיתוף הפעולה של הבריקס לגדול, חזק ומוצק יותר לא רק בין חמשת מדינות בריקס אלא גם בכל העולם", אמר וואנג.

בנודע למשבר במזרח אסיפה "המצב בחצי האי הקוריאני רציני, זה לא משחק מחשב"כך נמסר אתמול (חמישי) ממשרד החוץ הסיני. זאת בעקבות דרישותיה של יפן מארצות הברית שתעלה לדיון סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית. השבוע שיגרה קוריאה הצפונית טיל לטווח בינוני שחלף בשמי יפן, ולאחר מכן איים המנהיג קים ג'ונג און כי "זה רק הצעד הראשון במבצע צבאי רחב."