ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי תקיים בסוף השבוע הקרוב את ועידתה ה-20

הוועידה העשרים של בנק"י נערכת אל מול איום הפשיזם המתגבר בחברה. תפקידו של הנוער ושל הצעירים בבלימת התופעה המתגברת הוא מרכזי. אמג'ד שבייטה, מזכ"ל בנק"י, כתב בשבוע שעבר בעיתון זה כי ההסתה של השלטון נוגעת בנוער במיוחד: "תעמולת הימין משפיעה באופן ישיר על בני הנוער והצעירים, שלעיתים קרובות מגיבים למציאות בהסתגרות או באימוץ עמדות קיצוניות, ואפילו גזעניות".

2016-04-04_183651

אמירה זו חלה, באופנים שונים, על הנוער הערבי והיהודי כאחד. בציבור היהודי הנוער נעשה גזעני יותר ושש אלי קרב. עבור חלק ניכר ממנו, ערבים אינם אלא מחבלים מועדים. בציבור הערבי, כתגובה למתקפה של השלטון, גוברת הנטייה של הנוער להתרחק מפעילות פוליטית משותפת יהודיתערבית, מה שמוביל להסתגרות – בין אם זו בתחומי הדת או בפוליטיקה מתבדלת שמפנה את מבטה הרחק מהחברה היהודית. אל מול תופעות אלו, בנק"י מציבה אלטרנטיבה עקבית, יהודיתערבית, של מאבק נגד הקפיטליזם ולמען השלום והדמוקרטיה.

באסל פרח (18), שסיים תיכון בשנה שעברה ומתכונן להתחיל ללמוד באוניברסיטת חיפה בקרוב, הוא מזכיר בנק"י בחיפה ויו"ר מועצת התלמידים הערבים בעיר. בשיחה עם 'זו הדרך' הוא מדגיש, כי "התנועה היא המפתח לדוקיום ולשלום פה. עוד עשר שנים, אם לא נפעל כמו שצריך, תהיה פה חלוקה עוד יותר חריפה בין מי שנגד הכיבוש לבין מי שבעד הכיבוש. כלומר – יהיו מי שיתנגדו לנוכחות של יהודים בארץ, ויהיו מי שיתנגדו לנוכחותם של ערבים בה. אבל כל עוד התנועה הקומוניסטית קיימת, אנחנו שומרים על האפשרות של חיים משותפים.

בחודשים האחרונים, סניף בנק"י חיפה קיים פעילויות רבות: לדוגמה, ביום האישה חילקנו לנשים פרחים בהשתתפות יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש). כמעט בכל שבוע מגיע חבר מהמפלגה או מהחזית לדבר איתנו על המצב הפוליטי והכלכלי – ועל איך אנחנו מנתחים אותו כקומוניסטים.

"הגיל של החניכים בבנק"י חיפה צעיר יחסית" מוסיף באסל, "מרביתם בני 14-15, ולכן אנחנו מקנים להם ידע על המפלגה – על ההיסטוריה שלה ואיך אנחנו, כבני נוער, מייצגים את המפלגה ואת ערכיה בתוך החברה שלנו". מיכל אמזלק, בת 16 מירושלים, היא אחת הפעילות המרכזיות בסניף בעיר, שהוכיח את עצמו כמעוז מרכזי של פעילות קומוניסטית בקרב הנוער. דווקא בירושלים, בה האלימות והפשיזציה בולטות במיוחד בשנה האחרונה, התארגנו בני נוער קומוניסטים לפעילות רחבה וענפה במגוון תחומים. מיכל מספרת על הצטרפותה לתנועה: "על בנק״י שמעתי מחניך מתל אביב שהייתי איתו במחנה קיץ, בתחילת השיחה סלדתי מהמושג 'קומוניסט' כי לא הכרתי אותו מלבד משיעורי היסטוריה. אבל הוא הצליח לשכנע אותי ובסוף השיחה החלטתי שאני מעוניינת לשמוע עוד על התנועה, ובסוף גם הצטרפתי. קבוצות בנק"י ירושלים הנוכחית, הכוללת כ-10 חברים וממשיכה לגדול, קמה בנובמבר 2014, אחרי שיחד עם שלוש חברות החלטנו לעבוד בשביל להקים קבוצה. לאט לאט אנשים התחילו לשמוע עלינו, התחלנו להגיע להפגנות ולהוציא פלאיירים, ובני נוער נוספים החליטו לבוא לפגישה. ככל שהקבוצה גדלה הפגישות נעשו מגוונת ומעניינות יותר. בין שאר הפעילויות, בנק"י ירושלים גם יזמה ועורכת את העיתון 'קול הנוער' – עיתונה הרשמי של התנועה בעברית, שחזר להופיע אחרי מספר שנים". לקראת הוועידה, שתיערך ב-8 ו-9 באפריל, פרסם הוועד המכין דו"ח ארוך ומפורט הסוקר את המצב הפוליטי בארץ ובעולם, ודן בתפקיד בנק"י מול האתגרים הקשים שעומדים בפני החברה בישראל. על הדוח, שהופץ לחברים בערבית ובעברית, התקיימו דיונים בכל סניפי בנק"י במסגרת ההכנות לוועידה הארצית. אחרי אישורו בוועידה, יפורסמו עיקריו ב"זו הדרך".

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"