ברית דמים: הסכם הסיוע הצבאי האמריקאי המעניק לישראל 38 מיליארד דולר

נציגי ישראל וארצות הברית חתמו בשבוע שעבר (14.9) בטקס מיוחד שנערך בוושינגטון על הסכם הסיוע הצבאי בין שתי המדינות. במסגרת ההסכם, ארצות הברית תעביר לישראל במשך העשור הקרוב נשק, תחמושת, ידע צבאי ומימון לפיתוח אמצעי לחימה בסך 38 מיליארד דולר, כלומר 3.8 מיליארד דולר מדי שנה. בוושינגטון נמסר כי "מדובר בסכום הגדול ביותר שארצות הברית נתנה למדינה כלשהי אי פעם". היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית, סוזן רייס, אמרה במעמד החתימה כי "ההסכם טוב לא רק לישראל אלא גם לארצות הברית. הביטחון שלנו קשור אהדדי. ככל שישראל בטוחה, כך ארצות הברית בטוחה". לדבריה, "ארצות הברית תמיד תהיה שם עבור ישראל והעם בישראל. היום, מחר ולדורות שיבואו". אין ספק: "ארה"ב תהיה שם", כל עוד ישראל מגינה על האינטרסים של האימפריאליזם האמריקאי.

2016-09-20_212329

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס אף הוא להסכם הסיוע, המסייע בעיקר לתעשיות הביטחוניות האמריקאיות. "ההסכם הזה יבטיח היקף סיוע ביטחוני חסרתקדים לישראל בעשור הקרוב. זוהי חבילת הסיוע הצבאי הגדולה ביותר שארצות הברית נתנה איפעם למדינה כלשהי", שב ראש הממשלה ודקלם מתוך דף המסרים של הבית הלבן. הנשיא ברק אובמה, בהתייחסו להסכם, אמר כי "הסיוע האמריקני יתרום משמעותית לביטחון ישראל באזור שנותר עדיין מסוכן". אובמה הוסיף כי הוא ימשיך לחתור לסיום הסכסוך הישראליפלסטיני בדרך של פתרון שתי המדינות, למרות "תופעות מדאיגות בשטח שחותרות תחת מטרה זו".

איך מתיישרת אמירה זו על פתרון שתי מדינות עם נתינת סכום כה משמעותי (גם עבור ארה"ב!) למדינה ולצבא הכובשים את השטחים הפלסטיניים? לאובמה פתרונות. אך מעבר למילים על "ידידות לנצח" והבלים נוספים, מסתתרת אמת פשוטה הרבה יותר. פרשן הבית של ה"ביביתון", דרור אידר, פרסם ב"ישראל היום" (15.9): "ישראל איננה קבצן הנדרש לנדבה. אנחנו שחקן מפתח באזור, היחידים השומרים על האינטרסים של המערב ומשמשים מוצב קדמי במאבקו נגד התפשטות האיסלאם הרדיקלי בעולם. הסכם הסיוע הוא ביטוי לכך".

לדעתו המפוכחת של הפרשן הצבאי של "מעריב", יוסי מלמן (15.9) "ישראל ממשיכה להיות הלקוחה הגדולה ביותר של סיוע החוץ האמריקאי. זה לא עניין של מה בכך. רבים בישראל לוקחים זאת כמובן מאליו, אך אסור לשכוח שארה"ב אינה חייבת לתמוך בישראל. איפה כתוב שהיא צריכה לממן יותר מרבע מתקציב הביטחון של ישראל? זה לא מופיע בהצהרת העצמאות האמריקנית וגם לא היה בראשם של נוסעי המייפלאואר שנחשבים לאבות האומה האמריקנית. שלא נחמיא לעצמנו או נשלה את עצמנו: התמיכה והסיוע בישראל, מקורם באינטרסים האסטרטגיים, הביטחוניים והכלכליים של ארה"ב בעולם".

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"