ברית דמים: ההסכם עם האמירויות נחתם לרווחתם של סוחרי הנשק ועל חשבון הפלסטינים

בשבוע שעבר פרץ לפתע השלום לחיינו. רבבות ישראלים ואמיראתים חגגו את "הסכם השלום" ההיסטורי בכיכרות הערים, השאירו מאחור את שדות הקרב העקובים מדם, חצו את הגבול המבוצר בין המדינות ונפלו זה לזרועותיו של זה. הוגשם החלום הציוני בדבר "מזרח תיכון חדש": אפשר לנגב חומוס באבו דאבי. הקוסם נתניהו עשה זאת שוב.

כמובן, "השלום" שהושג עם איחוד האמירויות, מדינת חסות אמריקאית שישראל מעולם לא הייתה עמה במלחמה ואף קשרה עמה קשרים עסקיים וצבאיים חשאיים, לא יפתור אף לא אחת מבעיותיו של המזרח התיכון – ובוודאי שלא את מעגל הדמים הנובע מכיבוש השטחים הפלסטיניים.

אך ההסכם שהוכרז בשבוע שעבר איננו רק עוד סחריר מבית מדרשו של ראש הממשלה הנאשם בפלילים, כפי שטענו רבים בישראל. ההסכם הוא חלק ממהלך אזורי רחב שמקדמות ממשלות הימין בארצות הברית ובישראל. תכליתו פירוק הסולידריות הערבית עם הפלסטינים ובידוד הכוחות המתנגדים להגמוניה האמריקאית במזרח התיכון. המדיניות האימפריאליסטית הכוחנית, המסתתרת מאחורי מסיכת השלום, מכוונת להדק את המצור על הכוחות המתנגדים לסדר הניאוליברלי העולמי ולשרטט מחדש את מפת הבריתות באזור לתועלתה של ארה"ב. מצדה של ממשלת הימין בישראל, המהלך הזה הוא צעד נוסף בלגיטימציה הבינלאומית של הכיבוש, המרחיקה את אפשרות השלום עם הפלסטינים. את מחירה של מדיניות מסוכנת זו ישלמו שני העמים – הפלסטיני והישראלי.

הפגנה ברמאללה בסוף השבוע שעבר נגד ההסכם שנחתם בין האמרויות לבין ישראל (צילום: אקטיבסטילס)

ומי ירוויח מההסכם החדש? כפי שפורסם ב"דה מרקר" (16.8), עוד לפני ההסכם הסתכם ייצוא הנשק הישראלי לאיחוד האמירויות בעשרות מיליוני שקלים בשנה. סוחרי הנשק הישראלים מקווים לזכות כעת בנתח גדול יותר מרכש הנשק הנכבד של איחוד האמירויות, שתקציב הביטחון שלה עומד על 23 מיליארד דולר בשנה.

בנשק זה משתמשת איחוד האמירויות בקטלניות רבה במלחמה בתימן, בה היא מתערבת לצד סעודיה. מלחמה זו גבתה כבר את חייהם של כ-200 אלף בני אדם, לרבות 84 אלף ילדים, ובגין מעורבותן, האשים דו"ח של האו"ם את סעודיה ואיחוד האמירויות בביצוע פשעי מלחמה. אלה הם חבריו החדשיםישנים של נתניהו.

המעוניין באמת להשכין שלום בין העמים במזרח התיכון מוכרח לדחות את המזימה האימפריאליסטית שרקחו נתניהו וטראמפ, ולאמץ את העמדה עליה חזרו השבוע מק"י וחד"ש: "המפתח לשלום באזור כולו הוא סיום הכיבוש הישראלי, הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה ירושלים המזרחית, ופתרון בעיית הפליטים לפי החלטות האו"ם".

הרשימה מתפרסמת בשער גיליון השבוע של "זו הדרך"