ברזיל: בעקבות ההפגנות ההמוניות הצבא פורס כוחות בבירה ברזיליה

100 אלף מפגינים, חברי איגודים מקצועיים מרחבי ברזיל התכנסו אתמול (רביעי) בבירה ברזיליה כדי לדרוש את התפטרות הנשיא הניאוליברלי, מישל טמר. אך לאחר הדיכוי האלים של כוחות המשטרה הצבאית (כוח משטרתי הדומה למשמר הגבול בישראל) מפגינים רבים הגיבו אתמול בהשלכת אבנים ובקבוקים וניהלו אמש והבוקר קרבות רחוב עם כוחות משטרה.

2017-05-25_210936

בעקבות הוראת הנשיא על הצבת כוחות הצבא בבירה, המחאות רק החמירו והתוצאה קשה: בברזיליה דיווחו כבר על כמאה פצועים – חלקם מאש חיה. כך מסר בצהריים האתר של שבועון של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל "ורמליאו". עוד נמסר כי חברי הפרלמנט הקומוניסטים, שהצטרפו למפגינים אתמול והדורשים את סילוקו של טמר מהשלטון, הכריזו על גיוס הצבא כדי לדכא את המחאות כ"צעד אנטידמוקרטי ומנוגד לחוקת המדינה".

דובר הממשלה מסר כי המשטרה ניסתה לעצור את המפגינים בעזרת רימוני גז ועשן, אקדחי הלם וכדורי פלסטיק, אבל עשרות אלפי המפגינים המשיכו לצעוד לכיוון בנייני הממשל  בקריאה להתפטרות טמר וסיום תכנית הצנע הניאוליברלית עליה הכריז. ההפגנות הן האלימות  ביותר שידעה בירת ברזיל מאז 2013.

המחאות ההמוניות רחבי ברזיל פרצו בתחילת השבוע אחרי שהתקשורת במדינה דיווחה כי הנשיא תועד תומך בהשתקת עד המעורב בפרשת שחיתות של חברת הנפט הלאומית פטרוברס פרשה שבה, על פי הדיווחים, מעורבים עשרות פוליטיקאים ואנשי עסקים. השחיתות, יחד עם המיתון במדינה והמשבר הקפיטליסטי, הוא שהוביל מאות אלפים לרחובות כדי לדרוש הדחה שניה תוך שנה של נשיא מכהן במדינה.

טמר, שהופתע מעצמת ההפגנות, אישר את פריסת הצבא למשך השבוע, ואף העניק לצבא את הזכות לבצע מעצריםעבור רבים בברזיל המהלך החדש מזכיר להם את הדיקטטורה הצבאית הפרואמריקאית ששלטה במדינה משנת 1964 ועד לשנת 1985, דבר שרק מלהיט את הרוחות עוד יותר.