בקרוב: פתיחת שגרירויות של קובה וארה"ב בוושינגטון ובהוואנה

דיפלומט אמריקני בכיר אמר אמש (שבת) כי יתכן שארה"ב תפתח מחדש את השגרירות שלה בהוואנה בירת קובה באפריל. כך פורסם בסוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". יחד עם זאת, הוא ציין כי עדיין נותרו אי הבנות בכל הנוגע לחידוש היחסים המלאים בין השתיים. בין ה-10 וה-11 באפריל תיערך בפנמה ועידת פסגה של כל המדינות ביבשת אמריקה, ומטרת ארה"ב, לדבריו, היא לפתוח את השגרירות קודם לכן.

2015-03-01_203923

המשלחת הקובנית בשיחות בוושינגטון. רביעית משמאל: חוספינה וידאל, מנהלת מחלקת ארה"ב במשרד החוץ הקובני (צילום: גראנמה)

 

באולם הדיונים המרכזי של מחלקת המדינה האמריקנית בוושינגטון יתקיים, החל מהיום ולמשך שבוע, הסבב השני של השיחות הדיפלומטיות בין ארצות-הברית וקובה. הדיונים מתקיימים בסימן ההפשרה בנתק שבין שתי המדינות שנמשך 5 עשורים. נשיאי ארה"ב וקובה, ברק אובמה וראול קסטרו, הכריז על סיום הנתק לפני כחודשיים בתום שנה וחצי של שיחות מוקדמות עם ממשלת קובה שהתנהלו בערוצים חשאיים. המטרה המוצהרת של השיחות הנוכחיות היא לקדם כינון של מסגרת מדינית שתאפשר בשלב הראשון את הפתיחה מחדש של שגרירויות בשתי המדינות. בסבב הראשון של השיחות שנערך לפני כחודש נדונו נושאים של הגירה וכן ההצעות הראשוניות של התנאים לפתיחת שגרירויות. בחודש האחרון ביקרו בקובה משלחות של חברי הקונגרס האמריקני שביקשו להתרשם ממקור ראשון על המתרחש באי הסוציאליסטי. במקביל, נערכו דיונים בנושא קובה, הנמשכים גם בימים אלה, בוועדות החוץ של הקונגרס העוסקות בביטחון ובכלכלה.

 

במקביל לדיונים בבתי הקונגרס, הסיר הממשל האמריקני חלק מהמכשולים המונעים מאזרחיה של ארה"ב לבקר בקובה וכן התיר את היבוא של מספר מוצרים מקובה המיוצרים במפעלים פרטיים קטנים, בעיקר של רום וסיגרים משובחים שלהם יש דרישה גדולה בארה"ב. בטרם נערך הסבב השני של השיחות, פנתה ממשלת קובה לארה"ב בדרישה למחוק את קובה מהרשימה של ממשלת ארה"ב של המדינות התומכות בטרור, וכפועל יוצא מכך – להסיר את הסנקציות האמריקניות. לפי החוק האמריקני, חלות הגבלות חמורות על היצוא של סחורות ושירותים מארה"ב למדינות תומכות טרור, וכמו-כן שולל החוק מתן סיוע כלכלי וקובע כי יוקפאו האשראים מהבנק העולמי. כך למעשה נמנעים הקשרים הפיננסיים בין אזרחי ארה"ב ובין מדינה הכלולה ברשימה. הסמכות להסרת הסנקציות הכלכליות על קובה נתונה בידי הקונגרס.

 

הודעת המשלחת הקובנית עם תחילת הדיונים (בספרדית):

http://www.granma.cu/mundo/2015-02-27/comunicado-de-prensa-de-la-delegacion-cubana-sobre-el-restablecimiento-de-las-relaciones-diplomaticas-con-eeuu