בצרפת שוקלים להכריז מצב חירום בעקבות המחאה החברתית; הפגנות גם בבלגיה ובהולנד

ממשלת צרפת הימנית הודיעה הבוקר (ראשון) כי היא שוקלת להכריז על מצב חירום במדינה בעקבות הפגנות תנועת "האפודים הצהובים" שהביאה למאות עצורים ופצועים. דובר הממשלה הוסיף כי "ההפגנות אתמול היו האלימות ביותר שהתחוללו במדינה מזה עשרות שנים. אנחנו חייבים לשקול את הצעדים על מנת למנוע הפגנות כאלה". כך מסר העיתון "לה מונד".

יותר מ-200 בני אדם, בהם 16 שוטרים, נפצעו בהפגנות אלימות שנמשכו מהבוקר ועד שעות הלילה בשאנז אליזה בפריס ובערים נוספות. מאות בני אדם נעצרו על ידי המשטרה. זהו סוף השבוע השלישי שבו מתקיימות הפגנות של מאות אלפי פעילי "האפודים הצהובים" במחאה על יוקר המחיה ומדיניותו הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של נשיא צרפת עמנואל מקרון. הפגנות דומות בנוכחות אלפי בני אדם התקיימו בשישי ובשבת גם בבריסל, בירת בלגיה ובכמה ערים גדולות בהולנד, ביניהן אמסטרדם.

בשדרות השאנז אליזה התפתחו העימותים הקשים ביותר בין המפגינים לשוטרים, שהשתמשו בגז מדמיע, ברימוני הלם ובזרנוקי מים כדי להדוף את המפגינים ששרפו מכוניות וגלגלו עגלות אשפה בוערות. חנויות וסניפי בנקים עלו באש, כ-200 מכוניות נשרפו והוקמו בריקדות לאורכם של רחובות מרכזיים בבירת צרפת. המפגינים הציתו בניין ליד שער הניצחון ואף חטפו נשק מניידת משטרתית.

במקביל להפגנה האלימה היו גם אזרחים שהפגינו בשקט יחסי; מאות התיישבו מתחת לשער הניצחון, שרו את ההמנון הלאומי וקראו "מקרון תתפטר". הם גם ציירו כתובות על קירות שער הניצחון שעליהם נכתב: "האפודים הצהובים ינצחו".

2018-12-02_201701

מפגינים, אתמול, ליד שער הניצחון בשאנז אליזה שבמרכז פאריס, על רקע הסיסמא "האפודים הצהובים ינצחו" (צילום: אתר ספוטניק)

מפגינים נוספים צעדו לאורך השאנז אליזה עם שלטים שעליהם נכתב: "מקרון, הפסק להתייחס אלינו כמו לאידיוטים". השדרה המפורסמת שמאכלסת מסעדות, חנויות, מלונות ובוטיקים הייתה אתמול אפופת עשן וגז מדמיע. אל ההפגנות הצטרפו פעילים בוועדי עובדים ובאיגודים המקצועיים, לרוב חברים בקונפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים (ה.(CGT

במקביל נערכו הפגנות בבורדו, בליל, ברן, באנג'ה ובערים נוספות. בניין הממשל של אזור הלואר הצפוני אף הועלה באש על ידי מאות מוחים. בעיר טור נרשמו עימותים קשים בין מפגינים לבין המשטרה וכ-30 מפגינים נפצעו. בנאנט, ה"אפודים הצהובים" השתלטו על שדה התעופה האזורי ובכל שטחה של צרפת הוקמו כ-200 חסימות כבישים. יצוין שהתנועה, המגדירה עצמה "ספונטנית וללא מנהיגים" פרסמה רשימה של 42 דרישות, ביניהן: העלאת שכר המינימום, העלאת הגמלאות, חיזוק הדיור הציבורי, העלאת המסים לבעלי ההון, שיקום השירות הציבורי, תחבורה ציבורית יעילה, ביטול העליות במחירי הדלק, קביעת שכר מקסימום, הקטנת מספר התלמידים בכיתות, הורדת גיל הפרישה ל-60, העברת הובלת המטענים מהכבישים אל הרכבות ועוד.

לרשימת 42 הדרישות של המפגינים בצרפת, שפורסמה על ידי סניף המפלגה הקומוניסטית בווניסיו (בצרפתית):

https://levenissian.fr/spip.php?page=article&id_article=1880