בצרפת שבו הפגנות האפודים הצהובים: מתנגדים לרפורמה הניאו-ליברלית בפנסיה

מפגינים מחאת האפודים הצהובים שבו אתמול (שבת) לרחובות הערים בצרפת. זה השבוע ה-44 למחאתם; ואתמול, לאחר פגרת הקיץ, אלפים שבו והפגינו ברחבי המדינה. במרכז המחאה: ההתנגדות לרפורמה הניאוליברלית בפנסיה שמקדמת ממשלת הימין של עמנואל מקרון. ההפגנות הגדולות נערכו במרכז העיר נאנט, בה המשטרה עשתה שימוש בקלעי גומי. הפגנות נוספות נערכו בפריז, בליאון, בטולוז, במונטפלייה ובבורדו. כ-200 מפגינים נכנסו אל אולמות היוצאים בשדה התעופה אורלי, שליד פריז, כדי למחות נגד הפרטתו המתוכננת. יצוין שעשרות מפגינים נעצרו על ידי המשטרה ברחבי המדינה.

ביום שישי האחרון התחוללה השביתה הגדולה ביותר זה תריסר שנים של עובדי התחבורה הציבורית בפריז שגרמה לשיבושים קשים ברכבת התחתית (ה"מטרו") ובקווי האוטובוסים והחשמליות בבירת צרפת.

הפגנה של פעילי אפודים הצהובים אתמול בפריז, בירת צרפת, נגד הרפורמה בפנסיה של ממשלת הימין (צילום מסך: הטלוויזיה הצרפתית)

העובדים הפסיקו את פעילותם של עשרה מתוך 16 קווי הרכבת התחתית משעות הבוקר, יחד עם שניים מתוך שלושה קווי רכבת אזוריים שחוצים את העיר. שיבושים חמורים נרשמו גם במרבית שירותי האוטובוסים והחשמליות. בעיתון "הומניטה" נמסר כי לפנות ערב, בשעת השיא של עומסי התנועה, פקקים באורך כולל של למעלה מ-380 ק"מ השתרכו ברחבי פריז וסביבתה.

השביתה בת היממה, הנרחבת ביותר מאז שנת 2007, הייתה הצעד המשמעותי הראשון של הקונפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים (CGT) במחאה על רפורמה הניאוליברלית במערכת הפנסיה. במסגרת הרפורמה המוצעת, שתעלה לדיון באופן רשמי בפרלמנט בשנה הבאה, יחולו אותם כללים על כל הגמלאים החדשים תוך החלפת 42 מערכות פנסיה נפרדות המותאמות למקצועות שונים הקיימות כיום בהתאם להסכמים הקיבוציים. במסגרת הרפורמה גם אלה שטרם פרשו לגמלאות ייאצלו לעבוד יותר שנים ויקבלו גמלה נמוכה יותר לאחר פרישתם מהעבודה. הקונפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים, יחד עם איגודים נוספים, הודיעו על פתיחת מאבק ממושך הכולל שביתות, הפגנות ומחאות ברחבי צרפת. מחר, שני, יפגינו בפריז ארגוני הרופאים נגד תכנית הפנסיה המוצעת. בעוד עשרה ימים ייערכו הפגנות במרכזן של כל ערי צרפת.