בצרפת נמשכות ההפגנות והשביתות: 'לה תהיה הפסקת אש במהלך החגים'

המזכיר הכללי של הקונפדרציה הכללית של העובדים הצרפתית (הCGT), פיליפ מרטינז, הודיע אתמול כי "לא תהיה הפסקת אש במהלך החגים. נמשיך לשבות, למחות ולהפגין". עוד מסר כי כל האיגודים המקצועיים במדינה יחדשו את ההפגנות ב-9 בינואר. זאת לאחר ישיבה שנערכה בין האיגוד לבין ראש ממשלת צרפת אדואר פיליפ בנוגע לתכנית הרפורמה הניאוליברלית החדשה שמנסה לקדם נשיא צרפת עמנואל מקרון, המכונה "נשיא העשירים". המחאות במדינה מוסיפות לשבת את התחבורה הציבורית והובילה לסגירת בתי ספר ומוסדות נוספים ברחבי המדינה. כך מדווח הבוקר העיתון הקומוניסטי "הומניטה".

המזכיר הכללי של הקונפדרציה הכללית של העובדים הצרפתית (הCGT), פיליפ מרטינז (שלישי משמאל) בהפגנה שנערכה במרכז פריז ביום שלישי שעבר במסגרת השביתה הכללית (צילום: הומניטה)

יצוין שכ1.8 מיליון עובדים, ביניהם מורים, נהגי הרכבת, נוטריונים ועורכי דין, וגם טייסים ורופאים יצאו ביום שלישי שעבר לרחובות והפגינו נגד התוכנית, האיגודים דיווחו כי קרוב ל-600 אלף בני אדם יצאו לרחובות בפריז.

במהלך הפגנה נגד הנשיא הימני מקרון, בעיר נאנט, המשטרה עשתה שימוש בירי גז מדמיע נגד כ-30 אלף מפגינים שנכחו בהפגנה שתוכננה על ידי איגודי העובדי, אחרי שרק בחודש שעבר העיר נאנט הפכה למוקד לעימותים בין כוחות המשטרה לבין מפגינים. ההפגנות נערכו יממה לאחר שראש נציבות הפנסיות בממשלת צרפת, ז'אןפול דלבוי, התפטר בעקבות דיווחים בכלי התקשורת על שהוא לא הצהיר בפומבי על תפקידיו בשכר במקביל לתפקידו בממשלה – דבר האסור על פי חוק.

ההתפטרות הגיעה ברגע מכריע עבור הנשיא מקרון, שממשלתו נמצאת בעימות מול האיגודים המקצועיים המובילים את השביתות וההפגנות נגד הרפורמה שהוא מוביל במערכת הפנסיה. בהצהרה שמסרה הנשיאות הצרפתית נאמר כי היא מקבלת את התפטרותו של דלבוי, שאותה הגיש כדי שלא לפגוע בעבודת הממשל. "הנשיא משבח את מחויבותו האישית ואת עבודתו על רפורמת הפנסיה", נמסר. "התפטרותו מאפשרת את הבהרת המצב". הלחץ גבר עליו בשבוע האחרון בגלל ניגוד אינטרסים, לאחר שנחשף כי הוא לא גילה שהחזיק ב-13 תפקידים, כולל בתפקיד ניהולי בחברת פנסיה, שיכולה להפיק תועלת מהרפורמה. דלבוי אמר שזו הייתה טעות שלא לחשוף את תפקידיו. כמה שרים הגנו כשאמרו שהוא "פעל בתום לב". התפטרותו של הנציב היא מכה כפולה עבור מקרון: הוא היה הגורם החשוב ביותר בעיצוב רפורמה, וגם אחד מבעלי בריתו הנאמנים ביותר של נשיא צרפת, ואחד הבודדים בעלי ניסיון בממשלה.