בצרפת הפגינו נגד הרפורמה בחוקי העבודה; בפאריס מחו חרף התנגדות הממשלה

מאות אפלים הפגינו היום ברחבי צרפת, 70 אלף בבירה פאריס. כך מסר הערב (חמישי) דובר הקונפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים ((CGT. יצוין שהממשלה התנגדה לקיום ההפגנה במרכז הבירה. משטרת פאריס אף פרסמה אתמול הודעה ובה נמסר שרישיון ההפגנה נגד הרפורמות הניאוליברליות מבוטל.

אך, המחאות הציבוריות ונחישות האיגודים העובדים והתאחדות הסטודנטים שהחליטו להפגין גם ללא אישור המשטרה גרמו לשינוי ההחלטה. בפגישה שנערכה אתמול בצהריים, למרות שהממשלה דרשה בפומבית לבטלה מזה כשבוע, בין האיגודים לבין המשטרה בה סוכם לקיימה במסלול מקוצר ברובע לה בסטיליה. יחד עם היום בצהריים המשטרה, על פי דיווח ב"לה מונד", עצרה 85 מפגינים בטרם הגיעו לכיכר הבסטיליה בגלל "שהוחלט לאסור את השתתפותם בהפגנות".

2016-06-23_200833

עובדי המפעלים הפטרוכימיים ובתי הזיקוק בהפגנה שנערכה במרסיי (צילום: הומניטה)

על פי העיתון הקומוניסטי "הומניטה", הפעם אחרונה בה הוחלט לאסור הפגנה של ה-CGT היה ב-1962 בעיצומה של מלחמת השחרור באלג'יריה, כאשר האיגוד יחד עם המפלגה הקומוניסטית התכוונו להפגין במרכז פאריס בדרישה להפסיק את הדיכוי הברוטאלי במושבה הצפוןאפריקאית דאז, שעל פי החוקה בתוקף באותה עת הייתה "חלק בלתי נפרד מצרפת".

יצוין שעשרות הפגנות נערכו היום בערים נוספות ברחבי צרפת. במרסיי הפגינו בשעות הבוקר כ-50 אלף עובדים וסטודנטים. גם בטולוז הפגינו כ-10 אלף רובם עובדים במפעל המטוסים הענק "איירבוס". בעיר נאנט המשטרה אסרה על קיום ההפגנה והאיגודים החליטו להפגין, ללא אישור, בשכונות שבפרברי העיר.

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, פייר לורן, הפגין בראש הצועדים בפאריס ובריאיון שהעניק לתחנת הטלוויזיה של סנאט אמר "המערכה תימשך ככל שהממשלה תתעקש להמשיך ולקדם את החוק הניאוליברלי. המפלגה הקומוניסטית נחושה להקים חזית פוליטית וחברתית כדי לשים קץ למדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה ובמקומה לקדם מדיניות אחרת המבוססת על עקרונות הקדמה החברתית".

ריאיון עם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, פייר לורן, במהלך ההפגנה בפאריס (5,16 דקות, בצרפתית):

http://www.publicsenat.fr/lcp/politique/pierre-laurent-bataille-continuera-jusqu-qu-obtienne-retrait-loi-un-changement-cap-pol

עוד על מחאות העובדים בצרפת בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמוד 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2016break/06/G24_2016.pdf