בצעד חריג ובגלל פוסט: רשות העתיקות מאיימת לתבוע את עמותת 'עמק שווה'

בצעד חריג, הגישה רשות העתיקות התראה לפני תביעת דיבה לעמותת "עמק שווה", לאחר שזו פרסמה רשומה (פוסט) בפייסבוק נגד הרשות. לשם התביעה שכרה רשות העתיקות עורך דין פרטי, שכתב לעמותה ש"דברי לשון הרע שפרסמה 'עמק שווה' פגעו במרשתי ובעובדיה ועשו אותם מטרה לשנאהעובדי הרשות עלולים להיפגע במשרתם". כך פורסם אתמול ב"מקור ראשון".

החפירות בתל מוצא (צילום אוויר: רשות העתיקות)

נדיר ותקדימי שרשות שלטונית תובעת ארגון אזרחי בעקבות פוסט בפייסבוק. בפרסום שלה מתחה "עמק שווה" ביקורת על התנהלות רשות העתיקות באתר תל מוצא, שנחשף לפני כחודש וחצי. בחפירת הענק שם נמצא יישוב פרהיסטורי בן כ־9,000 שנה, הגדול ביותר מהתקופה שנחשף במזרח התיכון. לפי רשות העתיקות, החפירה גם משנה את האופן שבו האנושות הכירה את התקופה הניאוליתית – ואולם, לאחר החשיפה היה על הרשות לכסות את האתר בשל בנייתו של כביש 16 במקום.

פוסט שפרסמה "עמק שווה" בפייסבוק נטען שרשות העתיקות הזיקה לאתר הפרהיסטורי בכך שחפרה בו תוך התחייבות לכסותו, במקום להפכו לאתר מחקר גדול. "החלטת רשות העתיקות לחפור אתר בסדר גודל כזה, עם שרידים חשובים כל כך, לטובת פיתוח ובנייה, גרמה להרס של אחד המקומות המיוחדים בתולדות הארץהחפירה פגעה בממצאים נדירים וחשובים", האשימו. "נראה שאינטרסים פוליטיים וכלכליים גרמו לרשות לזנוח את תפקידה".

במכתב תשובה שנשלח לרשות העתיקות מעו"ד איתי מק, המייצג את "עמק שווה", נכתב כי "לגופו של עניין, הפרסום נשוא האיומים מבוסס על דברים שאמר עובד בכיר ברשות העתיקות וכן על ראיות נוספות. אנו סבורים כי ככל שרשות העתיקות תבחר לפנות לבית המשפט בעניין, היא רק תגרום לעצמה מבוכה והוצאות כבדות". מ"עמק שווה" נמסר ל"מקור ראשון": "במקום שרשות העתיקות תשמור על עתיקות ארצנו, היא עסוקה בסתימת פיות. הביקורת המקצועית שיש לעמק שווה ולרבים בקהילה הארכיאולוגית חייבת להישמע. זהו מקרה קיצוני שבו רשות סטטוטורית במדינת ישראל, שאמורה לקדם מחקר אקדמי ושיח ציבורי ומחויבת לשקיפות, פועלת בכוחנות ומאיימת בתביעות השתקה ומאסר כדי למנוע דיון וביקורת, ואם לא די בכך – מבקשת להשאיר את הדברים בחשכה תחת הסכמים סודיים".