בצל משבר הקורונה האבטלה ברצועת עזה הגיעה לשיא עולמי: כ-49% מהעובדים

בצל משבר הקורונה האבטלה ברצועת עזה הגיעה לשיא עולמי. כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה. ברבעון השלישי לשנת 2020 נרשמה עלייה של 3.5 אחוז בשיעור האבטלה ברצועת עזה לעומת הרבעון המקביל בשנה הקודמת, והוא עומד כעת על כמעט 49 אחוז. נרשמה ירידה קלה של חצי אחוז לעומת הרבעון הקודם ככל הנראה בשל הקלות מסוימות במגבלות התנועה בתוך הרצועה על רקע המאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה.

אנשי ארגון הבריאות העולמי מוסרים ציוד לטיפול בחולי קורונה עבר בתי החולים הפלסטינים (צילום: האו"ם)

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בעזה (בקרב בני 15 ומעלה) עמד ברבעון החולף על 35.4 אחוז, עלייה של שלושה אחוזים מהרבעון הקודם. עם זאת, אחוז הנשים המשתתפות בכוח העבודה עומד כעת על 14.5 אחוז, ירידה של כ-18 אחוז מהרבעון המקביל ב-2019, וירידה דרמטית של 40 אחוז לעומת הרבעון השלישי של 2018. הפער באבטלה בין עזה לגדה המערבית נותר משמעותי: 48.6 אחוז בעזה לעומת 18.7 אחוז בגדה. בקרב נשים ברצועה נרשמו 65 אחוזי אבטלה, לעומת 32.3 אחוזים בקרב נשים בגדה.

יצוין שיותר מ-40 אחוז מהמועסקים בעזה עובדים במגזר הציבורי, רבים מהם במשרות חלקיות בהן משתכרים כ-92 שקל בממוצע ליום עבודה. 52 האחוזים העובדים בסקטור הפרטי משתכרים כ-32 שקל בממוצע ליום. סכום זה נמוך משכר המינימום ברצועת עזה. לדברי ארגון גישה "החלטת ישראל למנוע תנועה של סוחרים, אנשי עסקים ופועלים, בעידן של משבר הכלכלה בעולם בשל מגפת הקורונה, עוד מכבידים על הכלכלה המתפתחת ברצועה ועל איכות החיים של התושבים". על פי נתוני האו"ם, כ-40 אחוז מכלל הנדבקים בקורונה הפעילים בשטח הפלסטיני הכבוש אותרו בעזה, ואחריה בשכם (17%), בבית לחם (9%), בחברון (6%) וברמאללה (5.8%).

דו"ח האבטלה המלא בשטחים הפלסטינים (בערבית):

http://www.pcbs.gov.ps/portals/_pcbs/PressRelease/Press_Ar_8-11-2020-lf-ar.pdf

לעיון בדו"ח האו"ם המלא על משבר הקורונה בשטחים בגדה ברצועה (בעברית):

https://www.ochaopt.org/he/content/covid-19-emergency-situation-report-22