בצלם: סאלח ברר׳ותי נורה מטווח אפס; במה שנראה כמו הוצאה להורג

 תחקיר ארגון זכויות אדם בצלם חושף כי בניגוד להודעות השב"כ והצבא, סאלח ברר'ותי לא ניסה – ולא יכול היה לנסות – לברוח או לדרוס איש: שני כלי רכב חסמו את המונית שבה נהג וכעשרה מאנשי כוחות הביטחון ירדו מהם, הקיפו את ברר'ותי וירו בו מטווח אפס, במה שנראה כמו הוצאה להורג. ניסיונותיהם של גורמים רשמיים להצדיק בדיעבד הרג זה רק מבטיחים שגם הפעם איש לא יידרש לתת את הדין.  

2019-02-02_150250

המונית בה נהג סאלח ברר'ותי לאחר הירי (צילומים: מען ובצלם)

 ב12 בדצמבר האחרון, בסביבות השעה 18:30, חסמו שני כלי רכב של כוחות הביטחון את דרכה של מונית בכביש ראשי בכפר סורדא שבמחוז רמאללה. במונית נהג סאלח ברר'ותי, בן 28, נשוי ואב לילד בן חמש, תושב הכפר כובר שמצפון רמאללה. כעשרה אנשי כוחות הביטחון, בהם שוטרי ימ"מ, ירדו משני כלי הרכב שחסמו את המונית, הקיפו אותה וירו בו מטווח אפס. לאחר מכן הוציאו אנשי כוחות הביטחון את ברר'ותי הפצוע מהמונית, אזקו את ידיו ולקחו אותו מהמקום. הצבא מסר למשפחתו כי הוא נפצע אנושות במהלך האירוע ומת מאוחר יותר בבית החולים. לטענת השב"כ, ברר'ותי, שהיה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, נחשד במעורבות בפיגוע הירי ב9 בדצמבר, בטרמפיאדה הסמוכה להתנחלות עפרה שמצפון מזרח לרמאללה. בפיגוע נפצעו שבעה בני אדם, בהם שירה אישרן, שהייתה בחודש השביעי להריונה ויולדה בבית החולים. בנה התינוק, עמיעד ישראל אישרן, מת לאחר שלושה ימים.

לדברי בצלם "בניגוד להודעות השב"כ והצבא, שניסו למסגר את הריגתו של סאלח ברר'ותי כתוצאה לא רצויה של פעולת מעצרו, ברר׳ותי לא ניסה, ולא יכול היה לנסות, לברוח או לדרוס איש: הוא היה מוקף באנשי כוחות הביטחון וכלי הרכב של כוחות הביטחון חסמו את דרכה של המונית שבה נהג משני עבריה. כך, כשהוא מכותר, ירו בו אנשי כוחות הביטחון מטווח אפס, ופצעו אותו אנושות. לא ניתן להצדיק את הריגתו בפעולה שנראית כמו הוצאה להורג ולא כמו פעולת מעצר. למרות כל זאת, ניסיון העבר מלמד כי גם הפעם איש לא ייתן את הדין: בין אם תיפתח חקירה בנוגע לנסיבות הריגתו של ברר'ותי ובין אם לאו, ישראל מכשירה באופן שיטתי הפעלת כוח קטלני נגד פלסטינים בידי כוחות הביטחון".