בצלם לממשלת נתניהו ולרמטכ"ל: הרס קהילות פלסטיניות – פשע מלחמה באחריותכם האישית

בצלם שלח מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו; לשר הביטחון אביגדור ליברמן, לשרת המשפטים איילת שקד ולרמטכ"ל גדי אייזנקוט, בו הוא מתריע כי ההרס המתוכנן של קהילות סוסיא וחא'ן אלאחמד הוא פשע מלחמה וכי אם ימומש הם יישאו באחריות אישית לביצועו.

בצלם נקט במהלך יוצא הדופן בעקבות דבריו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן שאמר לכתבים בשבוע שעבר כי "משרד הביטחון נערך לפינוי שני יישובים פלסטיניים שנבנו בשטחי סי ולא מחזיקים בהיתרי בנייה כחוק – סוסיא הפלסטינית וח'אן אלאחמר. עבודת המטה לקראת הפינוי אמורה להסתיים בתוך כמה חודשים".

2

הרס של קהילות פלסטיניות שלמות בגדה המערבית הנו מהלך קיצוני וכמעט חסר תקדים מאז 1967. במכתב מתריע בצלם כי לפי אמנת ג'נבה הרביעית, שישראל מחויבת להוראותיה, העברתם בכפייה של תושבים בתוך השטח הכבוש היא אסורה ומהווה פשע מלחמה. המכתב מבהיר כי האיסור אינו חל רק במקרים של גירוש בכוח, אלא גם במקרה של "עזיבת יישוב עקב תנאי מחייה בלתי אפשריים שיצרו הרשויותלמשל באמצעות הריסת בתיהם או ניתוקם מתשתיות מים וחשמל."

בצלם מדגיש במכתב כי "העברה בכפייה היא אחת מהעבירות הנתונות לסמכותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי. כל האחראים לביצועה נושאים באחריות אישית לתוצאותיה של מדיניות זו. כך, באחריות להרס יישובים פלסטיניים יישאו, בין השאר, ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת המשפטים ועמיתיהם השרים; הרמטכ"ל ודרגים בכירים אחרים בצבא; וראש המנהל האזרחי, הפועל בהוראת הממשלה."

במכתב דוחה בצלם את הטענה של גורמים ישראלים רשמיים כי הריסת הבתים נעשית בגין בנייה ללא ההיתרים: "בהתחשב במדיניות שמיישמת ישראל בגדה המערבית, טענה זו אינה אלא היתממות לשמה ויש לדחותה", נכתב בו. ישראל מיישמת בכ-60% מהגדה המערבית ("שטח סי") מדיניות שמונעת מהתושבים הפלסטינים כמעט כל אפשרות לבנייה למגורים חיבור לתשתיות ובנייה של מוסדות ציבור בהתאם לצרכיהם. בהיעדר כל ברירה אחרת, בונים הפלסטינים בלי היתרים ואולם אז הם נאלצים לחיות בחשש מתמיד מפני צווי הריסה ויישומם. כמו כן, דוחה בצלם את הטענה על פיה מהלכיה של ישראל הנם "חוקיים" מפני שזכו לאישורים מהגופים הרלוונטיים, כולל מוסדות התכנון ובית המשפט העליון: "החלטות אלו אינן הופכות מעשים בלתי חוקיים אלה לחוקיים, אלא בדיוק להיפך: הן רק הופכות את אלה שקיבלו אותן לשותפים לפשע."

בח'אן אלאחמר, קהילה הנמצאת בשטח שישראל מייעדת להרחבה של ההתנחלות מעלה אדומים, גרות 21 משפחות המונות 146 נפשות, 85 מהן ילדים ובני נוער. במקום גם מסגד ובית ספר שהוקם בשנת 2009 ומשמש למעלה מ-150 ילדים בגילאים שש עד 15, חלקם מקהילות אחרות באזור. בסוסיא גרות 32 משפחות המונות כמאתיים נפשות, 93 מהן ילדים ובני נוער. במקום גם מבנה של המועצה, מרפאה, גן ילדים קטן ובית ספר לכיתות א' עד ט', שבו לומדים 55 תלמידים.