בצלם: חיילים שבאו לעצור את ראאיד סאלחי ירו בו ללא כל הצדקה

ב-9 באוגוסט האחרון, בין השעות 3:00 ל-4:00 לפנות בוקר, נכנסו חיילים למחנה הפליטים דהיישה במטרה לעצור שניים מתושביו – ראאיד סאלחי, בן 21, ועזיז ערפה, בן 24, שהיו בבתיהם.

במהלך פעולת המעצר ירו חיילים בשני הצעירים בעת שניסו להימלט. סאלחי מת מפצעיו כעבור חודש וערפה עודנו מאושפז בבית החולים ועצור בישראל. באותו לילה ראה מוחמד סאלחי, אחיו של ראאיד, הודעה בפייסבוק שהצבא פושט על המחנה ומיהר להעיר את ראאיד, שישן בחצר בצדו המערבי של הבית, משום שכוחות הביטחון כבר הגיעו בעבר כדי לעצרו. ראאיד סאלחי, שלא היה חמוש, התעורר וניסה מיד להימלט באמצעות טיפוס על גדר הבטון שמקיפה את החצר וירו בו.

2017-11-04_165843

ראאיד סאלחי (צילום: בצלם)

על פי העדויות שגבו פעילי בצלם, בני המשפחה הזמינו אמבולנס. אחיהם של ראאיד ומוחמד, בסאם סאלחי, בן 27, ששהה באותה עת בבית, ניסה לטפס על הקיר כדי לבדוק מה עלה בגורל אחיו, הספיק לראות שהוא עדיין זז, אבל החיילים שעמדו סביב הבית ירו לעברו והוא החליק ונפל בחזרה. לאחר כמה ניסיונות, שבמהלכם המשיכו החיילים לירות לעבר גדר בית משפחת סאלחי וגדר הבית השכן, הצליח בסאם לטפס על הגדר ולעלות על גג בית סמוך. הוא המתין שהחיילים יתרחקו ואז ירד אל אחיו, ששכב פצוע בסמטה והיה בהכרה מלאה.

בסאם סאלחי החל לפנות את אחיו מהמקום אך לאחר שעבר מרחק של כמאה מטרים חזרו כמה מהחיילים והכריחו אותו לעזוב את אחיו. הוא טיפס על גג סמוך, משם ראה את החיילים מפנים את ראאיד, שכבר לא זז, למסגד הקרוב. מספר דקות לאחר מכן החלו החיילים לירות לעבר בסאם, ששב בעקבות זאת לבית המשפחה. לדברי תושבים אחרים החיילים פינו אותו באמבולנס צבאי רק לאחר כארבעים דקות.

הצבא לא עדכן את המשפחה על מקום הימצאו של ראאיד, ורק למחרת נודע לה באמצעות מועדון האסיר הפלסטיני שהוא מאושפז בבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים. ב-3 בספטמבר התקשרו מבית החולים ומסרו למשפחתו את הבשורה המרה.

עוד בנושא ועדויות של קרובי משפחתו:

http://www.btselem.org/hebrew/firearms/20171026_killing_of_raed_salhi