בצלם: הצבא מעניש את כל תושבי הכפר כובר על הפיגוע שביצע אחד מתושביו

מאז הפיגוע בהתנחלות חלמיש שבו הרג פלסטיני תושב כובר שלושה בני משפחה ופצע בת משפחה נוספת מעניש הצבא את תושבי הכפר כבר כמעט שלושה שבועות. במשך ארבעה ימים הוטל סגר על הכפר, וכוחות נכנסו בלילות לבתים, עצרו תושבים והכו אדם מכות קשות. בנוסף הוגבלה תנועת תושבי יישובים סמוכים. מאז, נכנס הצבא מדי פעם לבתי תושבים בכפר. הבוקר כיתר הצבא את הכפר, חסם שתי כניסות, ביצע מעצרים ונכנס לבתים דבר שהוביל לעימותים. הענישה הקולקטיבית בעקבות פיגועים היא כבר חלק ממדיניות הצבא, המנצל באופן ציני את כוחו כדי להתעמר באזרחים. לפגיעה כזו אין ולא יכולה להיות כל הצדקה – מוסרית או משפטית, על כך מסר ארגון בצלם.

2017-08-11_163339

חסימה באמצעות ערימות עפר בכניסה לכפר כובר (צילום: בצלם)

בכפר כובר עצמו חסמו הכוחות הביטחון באמצעות ערימות עפר ואבנים את ארבע הכניסות, כולל דרך עפר המשמשת רק חקלאים. במשך חלק משעות היום הוצבו חיילים מסביב לכפר ובסמוך לכניסה המזרחית הוקמו אוהלים ששימשו כמפקדה של הצבא. במהלך ארבעת הימים שמיד לאחר האירוע חיילים נשארו בסביבת הכפר ונכנסו אליו ויצאו ממנו לסירוגין.

לאחר שהחיילים יצאו באופן זמני מהכפר, פתחו כמה מתושבי הכפר חלקית את הכניסה הראשית שבצדו הדרומי. למחרת שב הצבא וסגר אותה לחלוטין. התנהלות זו חזרה על עצמה במהלך ארבעת הימים שלאחר הפיגוע, כשהתושבים פותחים את הכביש והצבא שב וסוגר אותו.

לאחר ארבעת ימי הסגר פתחו התושבים בהדרגה את הדרכים והצבא לא שב לסגור אותן. עם זאת נכון לתחילת אוגוסט כוחות הביטחון ממשיכים להגיע מדי כמה ימים לכפר, לערוך בו סיורים ולהיכנס לבתי תושבים. הבוקר, כאמור, סגרו כוחות הביטחון שוב שתיים מהכניסות.

סגירת הכפר השפיעה על כל תושביו. על אף שבכל יום ניתן היה לצאת מהכפר במשך מספר שעות, עם צאת החיילים ועד ששבו וסגרו את הדרך, רבים מהתושבים חששו לצאת לעבודה ונותרו כלואים בבתיהם ובכפר. בין הנפגעים היו אנשים שנזקקו לשירותים רפואיים ברמאללה ועשרות סטודנטים. ההגבלות על התנועה פגעו גם בתושבי יישובים אחרים העובדים בכפר, שלא יכלו להגיע לעבודתם – הן מחשש שייתקלו בחיילים והן משום שלא ידעו אם יוכלו לשוב לבתיהם בסוף היוםובתושבי הכפר הנדרשים לשירותיהם.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/freedom_of_movement/20170810_collective_punishment_in_kobar