בצלם: הכיבוש יצר מזמן שתי מערכות חוק נפרדות למתנחלים ולפלסטינים

בעקבות הנחיית ראש הממשלה לשר הביטחון להקפיא את תכנית להורדת הפועלים הפלסטינים מאוטובוסים המשמשים מתנחלים, "נראה כי הביטוי המוחצן והגלוי ביותר של משטר ההפרדה והאפליה יידחה לעת עתה". כך נמסר אמש (רביעי) מבצלם. אך לדברי ארגון לזכויות אדם "יש לזכור שמדיניות ההפרדה והאפליה נגד פלסטינים קיימת בשטח כבר מזמן, והיא המשכו הישיר של משטר הכיבוש וההתנחלות. לאחר 48 שנים בהן יצרה מדינת ישראל שתי מערכות חוק נפרדות למתנחלים ולפלסטינים בשטחים, כולל מדיניות רשמית של הפרדה במרכז העיר חברון וכבישי הפרדה במקומות אחרים, אין זה מפתיע שעכשיו אדוני הארץ דורשים הפרדה גזענית באוטובוסים".

2015-05-21_164840

הפגנת פלסטינים נגד קווי "ההפרדה" בשטחים הכבושים (צילום: אל אתיחאד)

תירוצי הביטחון הקלושים שהוצגו כדי להצדיק את מדיניות ההפרדה הזו אינם משכנעים איש. זאת, "בייחוד על רקע העובדה שהצבא הבהיר בעבר כי אין סכנה ביטחונית בכך שפועלים פלסטינים שעברו את כל הבדיקות הביטחוניות הכלליות והפרטניות יחלקו אוטובוסים עם מתנחלים, וכן על רקע השיח הפנימי בקרב המתנחלים, ממנו עולה מעל לכל ספק שהדרישה מקורה ברצונם של המתנחלים לסלק את הערבים מהאוטובוסים", נמסר עוד.

לדברי בצלם "מעבר לחלחלה שמעוררת מדיניות רשמית שמטרתה לייצר במסווה של ביטחון הפרדת יהודים מערבים באוטובוסים, יש לזכור כי אם תופעל תכנית ההפרדה, היא תפגע באורח ממשי בבני אדם: אותם פועלים פלסטינים המנסים לפרנס את משפחותיהם וקיבלו היתרים לעבוד בישראל". פועלים אלה צריכים להגיע למחסומי הכניסה לישראל בשעות הקטנות של הלילה כדי לא לאחר למקומות עבודתם בישראל, ולהמתין שעות ארוכות בתור. זאת, בשל הצפיפות במחסומים – שגורמת מדיניות הרשויות לחסוך במשאבים על גב הפועלים ולא לאייש די נקודות ביקורת. לאחר המתנה ממושכת זו עובדים הפועלים יום עבודה מפרך בשכר נמוך כשהם חשופים תדיר לפגיעה בזכויותיהם הסוציאליות. תכנית ההפרדה צפויה להאריך את דרכם של חלק מהעובדים הביתה בעד שעתיים נוספות.