בצלם: הגבלות חדשות על תנועת ערבים בחברון מעמיקות את בידודן של השכונות הפלסטיניות

ארגון זכויות האדם בצלם מסר היום (חמישי) כי צבא הכיבוש הישראלי מטיל הגבלות חדשות על תנועת הפלסטינים בחברון. לדברי הארגון, מאז אמצע שנות התשעים מיישם הצבא מדיניות של הפרדהתוךאפליה במרכז העיר חברון. במסגרת מדיניות זו סגר הצבא רחובות ראשיים באזור לתנועת פלסטינים – חלקם נסגרו לחלוטין ובחלקם הצבא מתיר תנועה ברגל בלבד. כפי שיפורט להלן, למרות מציאות קשה זו, החליט הצבא במאי 2017 להחמיר עוד את ההגבלות הקיצוניות שמוטלות כבר על תנועת הפלסטינים.

2017-07-20_201858

מחסום השוטר בחברון (צילום: אקטיבסטילס)

מדיניות זו כבר הביאה לקריסתו של מרכז העיר ששימש כמרכז מסחרי אזורי ולעזיבתם של אלפים מתושביו. כיום מרכז העיר הוא נטוש כמעט והתושבים שנותרו בו סובלים מאלימות ומהטרדות יומיומיות מצד אנשי כוחות הביטחון והמתנחלים שעברו לגור שם בחסותם. הפגיעה האנושה בעשרות אלפי פלסטינים, מהווה ענישה קולקטיבית, אינה מאפשרת לתושבים לנהל שגרה סבירה והופכת את חייהם לבלתי נסבלים. כך מקדמת ישראל את הטרנספר השקט והמתמשך של פלסטינים ממרכז העיר.

בינואר 2015 הצבא חידש את משטר ההפרדה ברחוב ומאז הוא אוסר שוב על פלסטינים לעבור בחלק הסלול של הרחוב, המשמש מתנחלים יהודים בלבד. את תושבי השכונה הפלסטינים מפנה הצבא לדרך צדדית צרה ומשובשת, כפי שתיעד בצלם בסרטון.

במאי 2017 הרחיב הצבא את ההפרדה כשהשלים הקמה של גדר הסוגרת בפני פלסטינים את הגישה לקטע נוסף של הרחוב, המוביל לשכונת ר'יית', והציב בקצה הגדר שער נעול. תחילה הוצב במקום שוטר מג"ב שפתח את השער לתושבי השכונה שרצו להיכנס אליה או לצאת ממנה. ואולם כעבור יומיים נעל הצבא את השער והותיר אותו סגור במשך שלושה ימים רצופים. קצין מג"ב מסר לכמה מתושבי השכונה שהתאספו ליד השער כי הוא יהיה נעול כל הלילה, מחצות עד 06:00 בבוקר, וכי בין השעות 6:00 בבוקר לחצות הוא ייפתח עלידי שוטרי משמר הגבול המוצבים במחסום המאפיה הסמוך, כאשר יתאספו במקום די אנשים לטעמם

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/hebron/20170720_new_restrictions