בצלם: במהלך 2020 הרגו כוחות הביטחון 27 פלסטינים ובהם שבעה קטינים

ארגון בצלם פרסם אמש (שני) מסמך ובו סיכום של הפרות זכויות אדם בשטחים הפלסטינים בידי כוחות הביטחון של ישראל במהלך 2020. מהמסמך עולה כי אשתקד אנשי כוחות הביטחון הרגו 27 פלסטינים ובהם שבעה קטינים. מתוך 16 מקרי הרג בגדה המערבית שתיחקר בצלם, לפחות ב-11 מקרים הפלסטינים שנהרגו לא סיכנו את חייהם של איש והם נרצחו ללא כל הצדקה.

מפגינים דורשים לחקור את מותו של איאד אלחלאק בירושלים, ספטמבר 2020 (צילום: איאד אלחלאק אלחק'יקה)

הארגון פרסם מספר דוגמאות להרג ללא כל הצדקה, למשל אבראהים אבו יעקוב, בן 34 מכיפל חארס, שנורה בגבו ממרחק בעת שטייל בכפרו ומת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. פלסטינים השליכו בקבוק תבערה לעבר מגדל צבאי בכניסה לכפר, אך אבו יעקוב לא היה קשור לכך. גם איאד אלחלאק, תושב ואדי אלג'וז בן 31, על הרצף האוטיסטי, נורה בידי שוטרי מג"ב לאחר שנמלט מהם. אלחלאק נורה בעת ששכב על הקרקע, ולאחר שאשת צוות מהמוסד בו נהג לבקר מדי יום ניסתה להסביר לשוטרים כי הוא בעל מוגבלות.

עלי אבן עליא, תושב אלמור'ייר, בן 15, וזייד קייסיה, תושב מחנה הפליטים אלפוואר, בן 17, נהרגו שניהם מירי צלפים ממרחק רב, כאשר פלסטינים יידו אבנים לעבר חיילים שנכנסו ליישובים בהם הם גרים. שניהם צפו בעימותים – אבו עליא על הקרקע, במרחק של 150 מטרים מהחיילים, וקייסיה מגג ביתו, במרחק של כ-100 מטרים מהצלף שהרגו.

עוד בין ההרוגים אשתקד: השוטר הפלסטיני טארק בדוואן, תושב ג'נין בן 25, לא לקח חלק בעימותים שהתנהלו בין צעירים פלסטינים לחיילים שנכנסו לעיר. למרות זאת חייל ירה בו, כפי שתועד במצלמת אבטחה שמותקנת בתחנת המשטרה שבפתחה עמד; ובדר נאפלה, תושב קפין בן 19, נורה בצווארו בידי חייל ישוב בג'יפ ממוגן, במהלך הפגנה בסמוך לגדר ההפרדה שהוקמה בסמוך ליישוב, לאחר שיידה אבנים לעבר הג'יפ.

נור שקייר, תושב סילוואן בן 36, ואחמד עריקאת, תושב אבו דיס בן 26, נורו למוות שניהם בידי אנשי כוחות הביטחון שמוצבים במחסומים שמסביב לירושלים. שקייר, שלדברי המשטרה פגע במכוניתו בשוטר לאחר שבבדיקה הגיש לשוטרים מסמכים שאינם שלו, נמלט מהמחסום ונורה עלידי אנשי כוחות הביטחון כשהיה כבר במרחק של כמה מאות מטרים מהמחסום, כשמכוניתו עמדה לצד הכביש. עריקאת נורה בידי שוטרי מג"ב לאחר שפגע במכוניתו בשוטרת מג"ב. עריקאת, שלא היה חמוש, נורה מיד כשיצא ממכוניתו, בעת שכבר לא נשקפה ממנו סכנה. בנוסף, במהלך 2020 נהרגו באירועים שונים שלושה ישראלים בידי פלסטינים – שי אוחיון, בן 39, אזרח ישראלי נהרג בשטח ישראל, אסתר הורגן, 52, אזרחית ישראלית וכן החייל עמית בן יגאל, בן 21, נהרגו בגדה המערבית.

לדברי בצלם "ישראל מיישמת בגדה המערבית מזה שנים מדיניות פתיחה באש מופקרת ובלתי חוקית. מדיניות זו זוכה לגיבוי מלא מהדרג המדיני, מהדרג הצבאי וממערכת המשפט – המפגינים כולם אדישות מוחלטת לתוצאותיה הקטלניות הידועות מראש. כדי להצדיק את מדיניותה זו, ישראל טוענת כי היא חוקרת את המקרים – ואולם טענה זו נועדה רק לחסום ביקורת: מטרת החקירות – הנדירות לכשעצמן – היא טיוח ורובן נסגרות בלא כלום. ממילא, תועלתן של חקירות אלה מוגבלת שכן הן מתמקדות – בהגדרה – רק במקרים החריגים וההוראות והמדיניות מעולם לא נבחנות". עוד הדגישו בארגון ש"גם במקרים החריגים בהם מועמדים אנשי כוחות הביטחון לדין בעקבות הריגת פלסטינים, סעיפי האישום נגדם והעונשים המוטלים עליהם, במקרה שהורשעו, אינם משקפים את חומרת המעשים. כך, במהלך שנת 2020, שני חיילים שהרגו פלסטינים בשני מקרים שונים, הורשעו בהפרה של הוראות הפתיחה באש ובגרימת מוות ברשלנות, ונגזרו עליהם 45 ו-90 ימי עבודות צבאיות בהתאמה".

לעיון בדו"ח המלא:

https://www.btselem.org/hebrew/press_releases/20210104_2020_in_the_occupied_territories_criminal_killings_settler_violence_and_a_spike_in_home_demolitions