בצה"ל קוראים לזה 'המערכה שבין המלחמות': איראן וישראל בנתיב הסלמה מסוכן

בעגה הצה"לית קוראים לזה מב"מ (המערכה שבין המלחמות). זו לשון נקייה (יופמיזם) למלחמה המלוכלכת שמנהלת ישראל יומם וליל, בעיקר נגד איראן, סוריה, חיזבאללה וחמאס. מדובר במכלול פעולות חשאיות: "סיכולים ממוקדים" (ביטוי "נקי" לרצח ללא משפט), תקיפות אוויריות, לוחמת סייבר ופעולות יחידות מיוחדות והמוסד.

2019-02-04_202905

סגן מפקד משמרות המהפכה חוסיין סאלאמי (צילום: מאהר)

"המערכה שבין המלחמות" היא שם לפעילות מלחמתיתהתקפית, רציפה ותכופה בעצימות נמוכה יחסית על סקלת האירועים הלוחמתיים: גבוהה יותר ממה שמכונה בט"ש (ביטחון שוטף) ונמוכה יותר מ"מבצעים" או "מלחמות".

הרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט סיפר שבתקופת כהונתו בוצעו יותר מאלף פעולות מעבר לגבולות המדינה. בעבר אופיינו פעולות אלה בחשאיות, ישראל לא הודתה בהן ולא לקחה עליהן אחריות. לאחרונה, בגלל צרכים פנימיים של מנהיגים להפגין יד חזקה ונוכח מדיניות תומכת ושיטות דומות מצד הממשל האמריקאי, נושר מעטה החשאיות.

להערכתי, אנחנו כעת במלחמה בעצימות עולה מול איראן ושלוחותיה. זו מלחמה שלא נידונה ציבורית, ושאנחנו מובלים אליה, בשתיקת כבשים. לא במחי גדול אחד אלא באופן מצטבר; בצעדים קטנים, עקב בצד אגודל, שעל אחר שעל, עד לנקודת האלחזור.

מלחמה זו, שישראל אינה יכולה לנצח בה, תלך ותאפיל על חיינו. ארה"ב נמנעה 40 שנה, מאז מהפכת חומייני, ממלחמה באיראן. עכשיו ארה"ב בדרכה החוצה מהמזרח התיכון בכלל.

שמו של הגנרל קאסם סולימאני (62), מפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה האיראניות, שכיח באחרונה שכיח על שפתי הגנרלים הישראלים. איזנקוט התרברב כי "לימד אותו לקח", וגנץ הזכיר אותו בנאומו הראשון בצד שמם של נשיא איראן רוחאני ושל נסראללה.

בנאום הבחירות הראשון שלו, איים גנץ על רוחאני וסולימאני "הרוצים להשמיד את ישראל" והתחייב להגביר את המאבק נגדם בכל הממדים: הכלכלי, הדיפלומטי והצבאי. סולימאני הוא אכן דמות יוצאת דופן, וראוי שהישראלים יכירו אותו יותר.

מפקדי הצבא האמריקאי רואים בו את האיש המשפיע ביותר בכל המתרחש במזרח התיכון. הוא בן איכרים עניים ממחוז קרמאן בדרוםמזרח איראן, שעלה לקצונה במלחמת איראןעיראק בשנות ה-80 של המאה הקודמת.

הוא מפקד זרוע החוץ של משמרות המהפכה כבר 21 שנה. הוא בנה אותה. הוא האחראי להקמת הכוחות הפרואיראניים בלבנון, בסוריה, בעיראק ובתימן. סולימאני הוא מוסלמישיעי אדוק, סגפן, כריזמטי מאוד ומקורב לנשיא רוחאני.

תפקידו אינו משקף את מלוא השפעתו בצבא ובמדינה. סולמאני הוא אסטרטג ולוגיסטיקן מבריק של מערכות לזמן ארוך, הבונה ומעצב צבא ישמאין. הוא בעל כישורים פוליטיים מובהקים, בעזרתם שילב שבטים וקבוצות אתניות לבריתות ויצר מהן כוחות לוחמים המשתפרים והופכים ממיליציות לכוחות סדירים.

הוא הציל את צבא אסד מקריסה באמצעות שילוב מיליציות אפגניות ופקיסטניות שהקים, ונמנה עם מקימי המיליציות שהביסו את דאעש בעיראק. סולמאני בונה את המלחמה מתנאי השטח, ובשל כך הוא נמנה עם מצביאים כמו גנרל ווה נגויין גיאפ שהנהיג צבאית, בצד הו צ'י מין, את הווייטקונג נגד הצרפתים והאמריקאים בווייטנאם. זלזול בסולימאני ובצבא האיראני הוא איוולת מסוכנת.

בשבוע שעבר (28.1) ביקרה בארץ משלחת רוסית רמת דרג. בראשה עמדו שליחו המיוחד של הנשיא פוטין לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, וסגן שר החוץ, סרגיי וורשינין. הם נועדו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. המשלחת הגיעה אחרי שני לילות של הפצצות ישראלית בסביבות דמשק בהן נהרגו, לפי ארגוני זכויות אדם בסוריה, 12 איראנים ונהרסו מחסנים ומתקנים איראניים וכן סוללת נ"ט סורית.

הכוחות האיראניים בסוריה הגיבו בשיגור טיל בליסטי לעבר ישראל. כיפת ברזל יירטה אותו. דוברת הממשלה הרוסית הביעה את מורת רוחה מההתקפה הישראלית באזור שדה התעופה האזרחי של דמשק.

בכנס המכון לביטחון לאומי בתל אביב אמר (28.1) מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף אמיר אשל, כי אין לישראל את היכולת להוציא את האיראנים מסוריה. הוא טען כי רק הרוסים יכולים לעשות זאת, אבל יש סיכוי גדול מאד כי "הרוסים יתהפכו עלינו".

טהראן הביעה את מורת רוחה מכך שהרוסים אינם עושים ככל יכולתם להגן עליהם מהתקפות ישראליות. רוסיה אמנם סיפקה לסוריה מערכת הגנה אווירית מתקדמת, אך הכוחות הסורים עדיין לא מאיישים אותה. זמן קצר לאחר ההתקפה ביצעה ישראל ניסוי מתוקשר ב"חץ 3", דגם מתקדם של טיל נגד טילים מטווח רחוק.

האיראנים, מצדם, ביצעו ניסוי מתוקשר בטיל שיוט (הטס מתחת לרדאר) בשם "חוביזה". לטילי שיוט אין לישראל מענה. לניסוי נלוו דיבורים: מפקד חיל האוויר האיראני הגנרל עזיז נאסירזאדה אמר כי "איראן מוכנה וחסרת סבלנות להתעמת עם המשטר הציוני ולסלקו מעל פני האדמה". גנרל אחר, סגן מפקד משמרות המהפכה חוסיין סאלאמי, אמר כי "אם המשטר הציוני ינסה לפתוח במלחמה באיראן, זה יביא בוודאות לכיליון ישראל".

נוכח מדיניות ההסלמה שנוקט נתניהו ועל רקע הסרטונים המתלהמים של גנץ, נחוצה פעילות מאומצת ורחבה ככל האפשר של שוחרי השלום במטרה למנוע את המלחמה הנוראה העלולה לפרוץ בין ישראל לאיראן.

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב