בפיליפינים נרצח מנהיג עובדים שהעיד נגד המשטרה שהרגה תשעה פעילים קומוניסטים

מנהיג עובדים קומוניסטי בפיליפינים, דנדי מיגל (35) נרצח בשבוע שעבר. זאת, לאחר שנפגע משמונה יריות בעת שרכב על אופנוע בעיר קלמבה. מיגל נרצח לאחר שהחליט להתלונן לנציבות זכויות האדם על תשעה מקרי רצח בידי שוטרים של פעילי איגודים מקצועיים קומוניסטים ב-7 במארס האחרון, באירוע שזכה לשם "יום ראשון העקוב מדם".

מותו של מיגל מתווסף ליותר מ-50 אנשי איגודים מקצועיים שנרצחו מאז עלייתו של ידידו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה לשלטון בשנת 2016. כך, מדיניות העקובה מדם שהנהיג נשיא דוטרטה, גבתה בחודש האחרון את חייהם של עשרה פעילים קומוניסטים באיגודים המקצועיים.

ב-7 במארס, הגיעו שוטרים לבתיהם של הפעילים, הוציאו אותם בכוח ורצחו אותם. משטרת מנילה מסרה כי "כוחות הביטחון הרגו, תוך ניהול קרב יריות, תשעה טרוריסטים מבוקשים הקשורים במפלגה הקומוניסטית שבמחרת". אך קרובים משפחתם מסרו שאין כל אמת הדיווח ושמדובר "בטבח פעילים שהקדישו את חייהם לקידום מעמד העובדים". התשעה היו מראשי "קואליציית ה-1 במאי" באיגודים המקצועיים שהיא חלק מחזית באיין השמאלית שהמיוצגת בפרלמנט.

יצוין שמדי לילה חייהם של אזרחי הפיליפינים בסכנה. תחת מדיניות הפטור מעונש במידה וההרג נעשה כחלק "מהמלחמה בסמים  ובקומוניסטים" — גופות הלכו ונערמו ברחובות. “היטלר השמיד 3 מיליון יהודים ואני אשמח לשחוט 3 מיליון משתמשי סמים", אמר נשיא הפיליפינים. "אם לגרמניה היה את היטלר אז לפיליפינים יש אותי".

מנהיג עובדים קומוניסטי הפיליפינים, דנדי מיגל, שנרצח בשבוע שעבר (צילום: קואליציית ה-1 במאי)

 

על פי דו"ח של האו"ם, מאז עלייתו לשלטון של דוטרטה נהרגו בפיליפינים על ידי כוחות הביטחון במקרה הטוב, 8,000 איש שנחשדו בסחר בסמים או "פעילות חתרנית" ויש הסבורים שהמספר קרוב ל-30 אלף. דו"ח האו"ם קובע, אחרי חקירה של 900 מקרים שהגיעו אל נציבות האו"ם, בהם הרג עיתונאים, אנשי עסקים ופקידים בדרגי הממשל, כי לא מדובר באמת בסוחרי סמים ורוב המתים משתייכים לשכבות העניות של האוכלוסייה שהמשטרה מפעילה נגדם יד ברזל.

לא מדובר בפעם הראשונה שהאו"ם תוקף את הממשל בפיליפינים, והממשל עצמו דוחה בזעם את הטענות. לשם המחשה הנשיא דוטרטה אמר ב-2018 לחוקר מטעם האו"ם שהוא מצידו "יכול ללכת לעזאזל" כיון שהתערב בנעשה במדינה. בינתיים נציבות האו"ם לזכויות אדם וגם בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג, התחילו לערוך חקירות על פשעי מלחמה והפרת זכויות אדם בפיליפינים. אלא שהממשל במנילה מתעלם מהטענות, קובע כי ההרג נעשה רק למטרות הגנה עצמית וממשיך במאבק חסר הפשרות שלו בפשע, בסחר בסמים וגם בטרור, כשאין על כוחות הביטחון שום פיקוח או ריסון מצד הנשיא או גורמים בממשל.

יצוין שבספטמבר 2018 דוטרטה ביקר בישראל והצהיר שהוא וראש הממשלה בנימין נתניהו "חולקים את אותה התשוקה לשלום ולבני אדם". "אנחנו חולקים גם את הלהט לא לאפשר לאלו שמחזיקים באידיאולוגיות מושחתות להרוס משפחה", אמר הנשיא לפני פגישה עם נתניהו בירושלים.

 

עוד בנושא:

משטרת הפיליפינים רצחה בדם קר תשעה פעילי איגודים מקצועיים קומוניסטים