בפאריס נפטר התיאורטיקן המרקסיסטי המצרי הנודע פרופ' סמיר אמין

פרופ' סמיר אמין, התיאורטיקן המרקסיסטי הנודע נפטר ביום ראשון האחרון בפאריס. אמין היה כלכלן מצרי, יליד פורט סעיד 1931, ממבקרי הגלובליזציה הידועים ביותר בעולם, שפרסם בשנים האחרונות שורה ארוכה של ספרים ומאמרים המותחים ביקורת קשה על הקפיטליזם הגלובלי.

אמנם אמין הוא מצרי, וכך חש כל חייו, אך הוא נמלט מארצו ב-1960, לאחר תקופת מעצר, כי חשש ממעצר נוסף בעת משטרו של נאצר. מאז, חרף השכלתו הצרפתית ואין ספור הזמנות ללמד באירופה ובארה"ב, הוא הקפיד להמשיך לחקור, להתגורר וללמד באפריקה.

2018-08-14_202551

סמיר אמין בעת הרצאה בפאריס, 2017 (צילום: הומניטה)

 

במשך שנים פרופ' אמין היה אורח קבוע בפורום החברתי העולמי, מפגש התנועות והאישים השנתי החשוב של הפעילות והפעילים נגד הגלובליזציה הקפיטליסטית. במאמר שפרסם אשתקד ובו הוא מנתח את המצב בעולם לאחר היבחרו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כתב: "עמדותיו של טרמאפ נראו בעיניי חלק מאזרחי ארה"ב כתמוהות. אבל לנשיא הנבחר יש מרחב תמרון מצומצם ביותר על מנת לחולל ולו חלק מזערי מהבטחותיו. יחד עם זאת, העובדה שהוא נבחר כדי לעמוד בראש המעצמה האימפריאליסטית הגדולה בעולם היא ביטוי לעומק המשבר של הגלובליזציה הניאו–ליברלית".

לדבריו בחירתו של טראמפ, תוצאות הצבעת הברקסיט בבריטניה, גידול התמיכה בכוחות הפשיסטיים באירופה, וגם הניצחון בקלפי של סיריזה ביוון, בחירת ג'רמי קורבין כדי לעמוד בראש מפלגת הלייבור והתחזקות פודמוס בבחירות בספרד הם לא יותר מביטויים פוליטיים מעומק המשבר של המערכת הניאו–ליברלית הגלובלית. "הגלובליזציה, נגדה טענתי תמיד שאינה בת–קיימא, מתפוררת לנגד עינינו, וזה קורה דווקא בליבה. לכל הניסיונות להצילה באמצעות שינויים מינוריים אין כל תכלית. אך לא ניתן לתרגם את התפוררות הגלובליזציה הקפיטליסטית כהתקדמות בדרך להצבת אלטרנטיבה בת קיימא. הסתיו של הקפיטליזם אינו בהכרח אביב העמים".

עוד הדגיש ש"ההתפוררות היא הזדמנות היסטורית עבור העמים והעובדים כדי להציב אלטרנטיבה זו. אבל היא חייבת לכלול לפחות שני מרכיבים: תכניות לאומיות לנטישת כללי הניהול הכלכליים הניאו–ליברליים – לטובת פרויקטים של ריבונות עממית ובמרכזם הקדמה החברתית; ובמישור הבינלאומי: הקמת משטר של גלובליזציה רב–קוטבית המבוסס על הסכמים לתועלת הדדית".

כאמור, אמין פרסם עשרות ספרים באנגלית, ערבית, צרפתית, ספרדית ושפות נוספות. מעט מאוד מאמרים פרי-עטו פורסמו בעברית באתר "הגדה השמאלית". בספר שבעריכת אפרים דוידי "אנטי-גלובליזציה – ביקורת הקפיטליזם העכשווי" (רסלינג, 2003), פורסם מאמרו "קפיטליזם, גלובליזציה ומרקסיזם".

 

סמיר אמין באתר הגדה השמאלית: http://hagada.org.il/author/%D7%A1%D7%9E%D7%99%D7%A8-%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%9F/

 

עוד על אמין באתר מק"י: http://maki.org.il/37727-2