בעת ביקור פומפאו בהתנחלות הכריזו 163 מדינות: לפלסטינים זכות להגדרת עצמית ולמדינה עצמאית

163 מדינות החברות באסיפה הכללית של האו"ם אישרו ביום חמישי ברוב גדול טיוטת הצעה הקוראת להכרה ב"זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית – כולל זכותו להקמת מדינה פלסטינית עצמאית". עוד הוחלט לקרוא לישראל לשים קץ לכיבוש שהחל ב-1967.

בהצעה, שעלתה במסגרת ההצבעות השנתיות בוועדות המשנה לזכויות אדם, תמכו 163 מדינות, לעומת חמש מתנגדות: ארה"ב, ישראל, איי מרשל, מיקרונזיה ואיי נאורו. בין המדינות התומכות הייתה גם קנדה המצדדת בדרך כלל במדיניות החוץ האמריקאית. נמנעו עשר מדינות: אוסטרליה, קמרון, גואטמלה, הונדורס, קיריבטי, פלאו, פפואה ניו גיני, רואנדה, טוגו וטונגה.

פלסטינים מפגינים, ביום חמישי, בעת ביקורו של שר החוץ מייק פומפאו בהתנחלות בשטחים הכבושים (צילום: אקטיבסטילס)

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אלמאלכי, בירך על ההצבעה של המדינות החברות באו"ם, והביע את תודתו להן. אלמאלכי קרא לקהילה הבינלאומית למצוא מנגנונים יעילים ליישום זכותם של הפלסטינית להגדרה עצמית, והוסיף כי ההצבעה הגורפת בעד טיוטת ההצעה היא "תגובה טבעית להפרות של הכיבוש הישראלי ותגובה הולמת לביקורו של מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפאו, בהתנחלות". במסגרת ההצבעות על הסוגיה הפלסטינית, הנערכות מדי שנה בסמיכות ל-29 בנובמבר, המדינות החברות אשררו בנוסף את החלטת האו"  כי ההתנחלויות ומזרח ירושלים אינם חלק מישראל. החלטה זו עברה ברוב של 156 מדינות.

יצוין שפומפאו ביקר באותו יום ביקב פסגות, שהוקם על אדמות שנגזלו מתושבי אל בירה, ובתום הביקור הודיע כי ממשל טראמפ החליט לסמן מוצרים מההתנחלויות תחת הכיתוב "תוצרת ישראל". ההודעה דרמטית מהווה שינוי מדיניות ביחס של הממשל האמריקאי לשטחים הכבושים. יקב פסגות היא בבעלות משפחת פאליק, מתומכיה הגדולים של הנשיא דונלד טראמפ היוצא וראש הממשלה בנימין נתניהו המואשם בפלילים. המשפחה תרמה מיליוני דולרים לשני האישיים והיא בעלת רשת החנויות "דיוטי פרי אמריקה".

על פי תחקיר שפורסם לפני שנתיים ב"הארץ", קשרי המשפחה העוברים במסדרונות השלטון בארץ ובארה"ב ומתפרסים עמוק אל תוך הגדה המערבית. המשפחה תרמה לפחות 5.6 מיליון דולר לארגוני ימין קיצוני ולמתנחלים בשטחים. המשפחה תרמה בין היתר לארגון שהוקם על ידי מייסד להב"ה בנצי גופשטיין, לעמותות שפועלות לטובת המתנחלים בחברון וחברים בהן תומכי כהנא מובהקים, לארגונים הרוכשים נכסים מפלסטינים במזרח ירושלים לטובת יישוב יהודים, לגופים המקדמים בנייה של בית מקדש על הר הבית ולגופים הבונים מאחזים בלתי חוקיים.

עוד בנושא, בעמוד השער של גיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/11/G45_2020.pdf