בעקבות רצח וניסיון לרצח: בירכא ובפ"ת יפגינו נגד האלימות כלפי נשים

הצעירה יארה אבו עבלה, בת 25, נפצעה קשה ביום ראשון בפיצוץ רכבה בכפר ירכא שבגליל המערבית והיא מורדמת ומונשמת ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם סחיפה. במקביל לחקירת נסיבות האירוע בידי המשטרה, יותר ממאה תושבים לאסיפת חירום שנערכה במועצה המקומית ובמקום נשים הפגינו נגד אלימות כלפי נשים. בישיבה סוכם לקיים תהלוכה במחאה במוצאי שבת הקרוב – במרכז הכפר.

2017-12-26_215920

יארה אבו עבלה

 

"יותר ממאה נשים ערביות נרצחו ב-13 השנים האחרונות", ציינה מנאל שלבי, דוקטורנטית חוקרת ומרצה בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה ומייסדת עמותת אד'אר – "הפורום המקצועי למאבק בפשעי רצח נשים".

לדבריה, אשתקד נרצחו תשע נשים מהן חמש בידי בני זוגן וארבע נוספות בידי אחיהן או קרוב משפחה אחר. המונח "על רקע כבוד המשפחה" הוא מונח בזוי, לדבריה, "שהרי אין כבוד ברצח כמו שאין בו רומנטיקה".

שלבי גייסה קואליציה של ארגוני זכויות אדם שפרסמה מנשר בערבית ובעברית, ובו גינו בתוקף את הפגיעה בצעירה והביע תקווה שתשוב למשפחתה ולבתה בת החמש בריאה ושלמה. "כשיש מקרה כזה קיצוני וקשה אי אפשר לשתוק" אמרה.

במנשר כתבו הארגונים כי הם רואים "בחומרה ובדאגה רבה את הפגיעה דרך הפעלת מטען חבלה ברכב. לדאבוננו, מעשה זה אינו רק עבירה על החוק אלא גם עבירה על הערכים ההומניים והביטחון שכל פרט ראוי שיזכה לו. אסור לפגיעה כזו, חמורה ככל שתהיה, להרחיק אותנו מלקיים את חובתנו בלחימה באלימות המשתוללת בחברה הערבית, ולמנוע מעצמנו להשמיע את קולנו".

קואליציית הארגונים גינתה את הדרך בה מטפלת המשטרה באלימות בחברה הערבית וטענה כי יחס המשטרה מזלזל ורתיעת השוטרים לטיפול בנושא מהווה "קרקע פורייה להשתוללות האלימות". במנשר שפרסמו, הם קראו למשטרה "לפעול בנחרצות ובנחישות כפי שמתבקש על מנת לעצור את מפרי החוק".

עוד נכתב כי זו חובתם "להשמיע קול תקיף וברור נוכח כל התנהגות אלימה ולהילחם באלימות בכלל ונגד נשים בפרט", וכי יפעלו לבניית תוכנית רחבת היקף שתילחם בראש ובראשונה באלימות בחברה הערבית ובמוסדותיה, בין אם מוסדות ההנהגה הדתית או ועדת המעקב העליונה.

הפגנה נוספת נגד אלימות כלפי נשים תתקיים בפתח תקווה. זאת, בעקבות רצח אישה ביום חמישי האחרון על ידי בעלה בשכונת עמישב. רצח שזעזע רבים בעיר. יועצת ראש העיר לענייני נשים, רחל אלון, הודיעה על קיום צעדת מחאה כנגד אלימות לפי נשים, בשיתוף פעולה עם ארגוני נשים מקומיים וארציים. הצעדה אמורה להתקיים ביום ראשון ה-31 בדצמבר בשעות הערב ומיועדת לנשים וגברים כאחד. בצעדה, שתתחיל מכיכר המייסדים ותסתיים ב"בית שיח נשים".