בעקבות עתירה: משרד הפנים מנפיק אישורי לידה לבני מהגרי עבודה ומבקשי מקלט

בעקבות עתירה לבג"ץ, משרד הפנים החל להנפיק אישורי לידה לבני מהגרי עבודה ומבקשי מקלט. האגודה לזכויות האזרח, מוקד סיוע לעובדים זרים ורופאים לזכויות אדם עתרו בפברואר 2013 לבג"ץ בדרישה להורות למשרד הפנים להנפיק עבור ילדים חסרי מעמד שנולדו בישראל אישורים על לידתם, שכוללים את שמות שני הוריהם, ולאפשר לרשום באישורי הלידה את שם המשפחה שההורים בחרו להעניק לילדיהם. העתירה הוגשה בשם הארגונים ובשם משפחה של מבקשי מקלט מקונגו: אב, אם ובתם בת השנה וחודשיים שנולדה בישראל.

2017-01-01_193118

בעתירה צוין כי בניגוד להצהרות שמסר משרד הפנים לבג"ץ ובניגוד לנוהלי המשרד, מזה כשנתיים מסרב משרד הפנים לרשום את שמות האבות על גבי אישורי לידה של ילדים חסרי מעמד – ובהם, בעיקר, ילדים למבקשי מקלט ולמהגרי עבודהומסרב לרשום את שם המשפחה של האב, אף אם זה השם שבחרו ההורים עבור ילדיהם. במקומו, מתעקשים במשרד הפנים לרשום עבור הילדים רק את שם המשפחה של האם. במקרים בהם ההורים שוהים בישראל ללא היתר, משרד הפנים דורש מן ההורים, כתנאי להנפקת האישור, לחתום על טופס, ולפיו הם "שוהים בלתי חוקיים" בישראל.

בעתירה הסבירו הארגונים כי קיומו של תיעוד מסודר על לידה, הכולל את פירוט קשרי המשפחה, הוא מזכויות היסוד של כל ילד. הדברים מעוגנים באמנה בדבר זכויות הילד, שישראל היא צד לה, ואשר חלה באופן שוויוני על כל הילדים השוהים בשטחה של המדינה, ללא קשר למעמדם או למעמד הוריהם. במהלך ההליך נמסר על ידי משרד הפנים, שבעתיד יתנו בתי החולים הודעות לידה מודפסות, הכוללות את פרטי שני ההורים, והודעות אלה, שיאושרו על ידי לשכות רשות האוכלוסין וההגירה, תשמשנה תיעוד רשמי על לידתם של ילדים למהגרים.

בחודש יוני האחרון הורה בית המשפט, כי עד שבתי החולים ימחשבו את הודעות הלידה, ישוב משרד הפנים לתת אישורים מודפסים על לידה ללא השמטת פרטים שמופיעים בהודעות הלידה שנותנים בתי החולים. בעקבות החלטת בית המשפט החל משרד הפנים לתת אישורים על לידה הכוללים את מלוא הפרטים שבהודעות הלידה. לצד זאת, משרד הפנים הנחה את בתי החולים לא לתקן הודעות לידה שבהן הושמטו שמות האבות, וזאת אף שבמסגרת ההליך הודיע שלבתי החולים שיקול דעת לעשות זאת. העותרים ביקשו את התערבות בית המשפט, אך הוא פסק כי "מדובר בנושא חדש".