בעקבות סכסוכי עבודה: תחילת שנת הלימודים באוניברסיטאות בסימן שאלה

שנת הלימודים בהשכלה הגבוהה אמורה להיפתח בסוף אוקטובר, והדגש כאן הוא במילה "אמורה". נכון לכתיבת שורות אלה טרם נחתם ההסכם הקיבוצי החדש של הסגל הבכיר באוניברסיטאות. וחתימה על ההסכם היא תנאי לפתיחת שנת הלימודים במועדה.

לפני שבועיים מסרה המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי באוניברסיטאות לאלפי חבריה, כי ללא חתימה על הסכם קיבוצי לא תפתח שנת הלימודים. באגרת שהופצה בקרב המרצים באוניברסיטאות העברית, תלאביב, בראילן, בן גוריון, חיפה, במכון ויצמן ובטכניון נכתב: "קיבלנו טיוטת הסכם מנציגי משרד האוצר שהינה חלקית ואינה משקפת את מלוא ההסכמות בין הצדדים". לדברי יו"ר המועצה המתאמת, פרופ' אלי וייץ (המתמחה ביחסי עבודה באוניברסיטת תלאביב) "הודענו לאוצר שקצב ההתקדמות אינו לרוחנו ובכל מקרה לא תפתח שנת הלימודים ללא הסכם שכר".

2016-09-25_190318

הפגנה נגד העסקת עובדי ניקיון באוניברסיטת תלאביב באמצעות קבלנים (צילום: הקואליציה הארצית להעסקה ישירה)

יצוין שבסוף יולי נמסר על אודות פריצת דרך במשא ומתן לגבי הסכם השכר החדש. עקב כך, החליטו חברי הסגל הבכיר להפסיק את העיצומים שהשפיעו בעיקר על בדיקת המבחנים של הסטודנטים.

עם זאת, המרצים הודיעו כבר אז, כי הם שומרים על זכותם להפעיל צעדים ארגוניים נוספים אם תהליך ניסוח ההסכם לא יושלם במהירות. על פי הסיכומים, ההסכם בין משרד האוצר למרצים כולל תוספת שנתית של 1.5% לשכרם, ויהיה בתוקף עד 2019. מדובר בהסכם לשש שנים, כיוון שתוקפו של הסכם השכר הקודם עם המרצים פג לפני שנתיים ולא חודש מאז. במשך תקופה זו יקבלו אפוא המרצים בסך הכל תוספת של כ-9% לשכרם. רוב הסכום (90%) הוא תוספת שקלית למשכורות המרצים, שתיטיב בעיקר עם המרצים והחוקרים הנמצאים בתחילת דרכם, ותסייע לאוניברסיטאות המחקר למשוך חברי סגל צעירים.

במסגרת הסכם העקרונות הוחלט גם לתגמל מרצים שיצטיינו בהוראה או במחקר על ידי התניית התשלומים למענקים אקדמיים בפעילות מחקרית; אפשרות לקבלת מענק הצטיינות עבור הוראה ועבור "קידום קשרים בין האקדמיה למגזר הציבורי והתעשייה"; ועדכון התגמול שחברי הסגל מקבלים עבור זכייה במענקי מחקר משמעותיים.

מאבק המרצים במכללת ברית ברל

במקביל, "כוח לעובדים", המאגד את המרצים באחת המכללות הגדולות, בית ברל (אוי לבושה, היא קשורה במפלגת העבודה), הכריז על סכסוך עבודה. זאת, עקב "גרירת רגליים" מצד הנהלת המכללה במשא ומתן שנמשך בין הצדדים מיוני שעבר. אם לא תחול התקדמות, מתכוונים המרצים לשבות בתחילת שנת הלימודים האקדמית, בסוף אוקטובר. מכללת בית ברל היא מוסד אקדמי להכשרת עובדי הוראה, ולומדים בה למעלה מ-4,200 סטודנטים בתכניות מלאות לתואר אקדמי בחינוך ולתעודת הוראה, ולמעלה מ-5,500 סטודנטים בתכניות לימודי תעודה. עובדי הסגל הזוטר באוניברסיטה מונים כ-460 מרצים, המהווים כ-70% מסגל ההוראה במכללה. יצוין שתנופת ההתארגנות במכללות נמשכת ובמספר מוסדות בפריפריה מתארגנים ועדי מרצים, כדי להיאבק בעושק ובעבודה הפוגענית.

עוד צפוי להתחדש, עם תחילת הלימודים, המאבק נגד העסקה פוגענית של עובדות הניקיון באוניברסיטאות. המערכה, הנמשכת זה שנים, רשמה הישגים מסוימים אבל לא תמה. בשנת הלימודים הקרובה יעמדו אוניברסיטאות תלאביב, בן גוריון והעברית במוקד המאבק המשולב של עובדות, סטודנטים ומרצים לרוב בתמיכתן הפעילה של אגודות הסטודנטים.

ממשלת הימין (כמו קודמיה) מנסה להשליט את "הדגם התאגידי" על האוניברסיטאות: צפיפות בכיתות, ניצול מרצים ועבודה פוגענית. זה לא יעבור בשקט.

האתגרים של אקדמיה לשוויון

כפי שנמסר בגיליונות "זו הדרך" קודמים, המרצים השמאליים בהשכלה הגבוהה התארגנו והקימו רשת פעילים בשם "אקדמיה לשוויון". לקראת תחילת שנת הלימודים, סיכמו ראשי ההתארגנות, המקיפה מאות מרצים בארץ ובחו"ל, תכנית עבודה מאתגרת הכוללת התארגנויות מקומיות בכל המכללות והאוניברסיטאות, תמיכה במאבקי העובדים בקמפוסים, מערכה על הזכויות הדמוקרטיות, סולידריות עם עמיתים פלסטינים והנגשת ההשכלה הגבוהה.

מ"א

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב