בעקבות ניצחון הימין הקיצוני בהונגריה

100 אלף הפגינו בשבת האחרונה (14.4) ברחובות בודפשט בדרישה לדמוקרטיה ונגד משטרו האוטוריטרי של ראש הממשלה ויקטור אורבן. זאת בעקבות הבחירות שהתקיימו ב-8 באפריל. ראש הממשלה המכהן ומפלגתו פידס (מפלגת האזרחים ההונגרית) סימנו ערב הבחירות יעד הדרוש להשגת השינויים החוקתיים הרצויים להם: שני שלישים מהמושבים בפרלמנט ההונגרי שייתרו את הצורך בקואליציה. אורבן הצליח להשלים את המשימה, ומפלגתו זכתה בייצוג של 134 חברי פרלמנט מתוך 199 בסך הכול, שהם יותר משני שלישים.

שוחחתי עם גרטה סווגוס, סטודנטית הונגרייה לתואר שני במדעי החברה ותושבת בודפשט, על המצב הפוליטי במדינה כעת ועל הקמפיין שקדם לבחירות האחרונות. "בשנתיים האחרונות, מאז התפרצות משבר הפליטים, מנהלת הממשלה קמפיין נגד קליטתם. לפי הנחיות האיחוד האירופי, צריכה הייתה המדינה לקלוט מכסה של 1,294 פליטים. ממשלת הונגריה דחתה את הדרישה ובמקביל החלה בקמפיין אגרסיבי נגד הגירה. הקמפיין קושר בין הגירה לבין טרור, עמוס בחצאי עובדות ובעובדות מפוברקות", הסבירה.

"הקמפיין התגבר לקראת הבחירות, וזה היה הנושא, הטיקט היחיד של השלטון. בכל מקום ברחבי העיר אפשר לראות שלטי חוצות של הקמפיין נגד הגירה. נציגי המפלגה השלטת לא הציעו שום תכנית: לא שיקום הביטוח הרפואי, על אף שהשירותים החברתיים שלנו קורסים, לא חינוך. כלום. הם התמקדו רק בקמפיין נגד הגירה".

קמפיין קסנופובי מתנוסס מעל לתחנת אוטובוס בבודפשט (צילום: מוהיני מהטה)

קמפיין קסנופובי מתנוסס מעל לתחנת אוטובוס בבודפשט (צילום: מוהיני מהטה)

היכן האופוזיציה?

"האופוזיציה התגלתה במלוא חולשתה, בעוד והממשלה השיגה את הייצוג הפרלמנטרי שיאפשר לה לחולל שינוי משמעותי בחוקה ובפוליטיקה בהונגריה", מסבירה סווגוס.

ומה לגבי השמאל, אני שואל. "זו שאלה טובה. הוא לא באמת קיים", היא משיבה וחיוכה המריר כמו נשמע בשיחת הטלפון. "עד 2010, כל עוד שלטה ממשלה סוציאל-דמוקרטית בהונגריה, הורכב השמאל בהונגריה משתי מפלגות: המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הסוציאליסטית (20 מושבים). כיום מיוצגת 'הקואליציה הדמוקרטית' (9 מושבים) שהיא מפלגת מרכז-שמאל, אך מפלגות אחרות, כמו למשל התנועה 'מומנטום', לא עברו כלל את אחוז החסימה. ישנה גם את המפלגה הירוקה (8 מושבים). אך לקראת הבחירות חלק ממפלגות האופוזיציה החליטו לאמץ גישה טקטית, לפיה יש להצביע לכל מועמד בעל סיכוי ריאלי, לרבות הימין הקיצוני, כדי שזה ייבחר על חשבון מועמד מפלגת השלטון".

מי מצביע לויקטור אורבן?

"הפרופיל החברתי של מצביעי מפלגת השלטון השתנה בשנים האחרונות. לפני 2010, שעה שמפלגתו ישבה באופוזיציה, היו אלה בעיקר פנסיונרים. אחרי 2010, ובעקבות האכזבה העצומה מהממשלה הסוציאל-דמוקרטית, חלחלה ההבנה שאורבן ייבחר לראש הממשלה הבא. אז החלו לתמוך בו אנשי ימין והצטופפו סביבו שכבות אינטלקטואליות שמרניות ואנשי המעמד הבינוני. זה הבסיס הפוליטי שלו.

"בבחירות האחרונות, קהל הבוחרים שלו התרחב. יותר ויותר אנשים ממעמד בינוני-נמוך ונמוך התלכדו סביבו, רבים מהם  חיים  בפריפריה הגיאוגרפית  של הונגריה. בעבר, הייתה אחיזה בפריפריה לימין הקיצוני אף יותר, דוגמת מפלגת יוביק (25 מושבים). אך ככל שזזה הממשלה ימינה ואימצה את עמדת הימין הרדיקלי, היא התחזקה על חשבונו".

התמיכה המתגברת של הפריפריה באורבן ובפידס, מסבירה סווגוס, נשענת על השליטה הממשלתית באמצעי התקשורת כאשר רבים מההונגרים צורכים רק מקור אחד של כלי תקשורת ולא נחשפים למגוון דעות: "התקשורת מבנה מציאות, ואנשים צורכים מציאות זו. למשל, כאשר תלך ברחוב, זה בולט מאוד: שלטי החוצות נושאים את תעמולת הממשלה. האופוזיציה מופיעה רק בסטיקרים".

 

הממשלה נוטעת רעיונות בראשם של האנשים

"אורבן ואנשיו ניהלו בחודשים האחרונים קמפיין נגד האיחוד האירופי, בטענה שזה מנסה לחסל את הונגריוּתה של המדינה. יש לכך השלכות מרחיקות לכת על השיח הציבורי. הממשלה נוטעת רעיונות בראשם של האנשים וכך מקצינה את השיח הפוליטי", מסבירה סווגוס. "תומכי הגדר שתמנע מהפליטים להיכנס לא מעוניינים אפילו לדבר עם מי ששואל שאלות לגביה. אשר למתנגדים לאורבן: אלה מוקעים מיד כאויבי המערכת, ומוגדרים 'חיילים של סורוס בתשלום'.

"השיח הזה רווי גם צביעות. הימין הקיצוני בהונגריה יכול לפתע לדבר בשפה פמיניסטית, אך אלה אותם אנשים שהתנגדו לאמנת איסטנבול שעניינה מאבק באלימות נגד נשים. היום הם קוראים להגן על נשות הונגריה מפני סכנת האונס, הנשקפת לטענתם מהמהגרים".

את השיחה סיימנו במבט קצר אל עבר העתיד. "מסביבי, אני חשה באווירה של ייאוש ושל דיכאון. תנועת 'מומנטום', שלא עברה את אחוז החסימה, הביעה כעס רב על התוצאות, ואנשיה טענו כי "עלינו לבנות משהו חדש לגמרי". אך בכנות, אין לי תקווה. רוב הסובבים אותי שקעו בדיכאון לאחר שהתפרסמו תוצאות הבחירות: חברים, אחיותיי ואפילו המרצים שלי באוניברסיטה. ביממה שלאחר הבחירות, התפרסמו נתונים על כמות אדירה של חיפושים בגוגל כיצד מהגרים מהונגריה. חברה המתגוררת בברלין כתבה בפייסבוק שיומיים לאחר הבחירות שאלו אותה כמה מחבריה ההונגרים כיצד מהגרים לברלין. אחת מהם, זו אני".

יוסף לאור