בעקבות משבר הקורונה והשלכותיו החברתיות: עובדים סוציאליים מחו מול האוצר

עובדים סוציאליים מחו אתמול (ראשון) מול משרד האוצר בירושלים על קריסת שירותי הרווחה, העומסים הכבדים בעקבות הקורונה והאלימות כלפיהן. המוחים חילקו לעובדי המשרד חומרי הסברה ודרשו להיכנס למשא ומתן מיידי על תנאי השכר וההעסקה שלהן.

מחאת העובדים הסוציאליים, אתמול, מול משרד האוצר בקריית הממשלה בירושלים (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

בכרוז שהפיצו, ועליו 1000 תמונות של עובדות סוציאליות, מוחות העו״סיות תפיסת ה"יהיה בסדר" של משרד האוצר: "לא ייתכן שאנחנו חוששות לשלומנו במקום העבודה שלנו, והמדינה שותקת. אם לא ניכנס למשא ומתן מלא על תנאי השכר וההעסקה שלנו – לא יהיה בסדר! כשעובדת סוציאלית מטפלת ב-300 משפחות – לא יהיה בסדר! כשאלף משרות של עובדות סוציאליות לא מאוישות – לא יהיה בסדר! כשלאף אחד לא אכפת מהאלימות נגד עובדות סוציאליות – לא יהיה בסדר! כשהשרותים החברתיים קורסים – לא יהיה בסדר! כשהשכר של העו"סים נמוך – לא יהיה בסדר!".

עוד נכתב כי "לפני מספר שבועות הושבעה ממשלה חדשה, המשבר הבריאותי של הקורונה פחת, אך המשבר החברתי רק בתחילת הדרך. דווקא עכשיו, בתוך חוסר הוודאות, אנחנו דורשים שהשרותים החברתיים והעובדות והעובדים הסוציאליים יעמדו בראש סדר היום. אם יקוצצו התקציבים בשרותים החברתיים – לא יהיה בסדר! משבר הקורונה הוכיח אחת ולתמיד את נחיצות השרותים החברתיים בכל התחומים, ונחיצות העו"סים בפרט. המגפה החברתית רק בתחילת הדרך ודרושה השקעה נרחבת כדי למנוע את הקריסה".

יצוין שאיגוד העובדים הסוציאליים החליט לצאת שוב למאבק לחידוש ההסכם הקיבוצי ולהצלת מערכת הרווחה בישראל. באיגוד סבורים מדינת ישראל נמצאת מזה שנים בעיצומו של משבר בשירותים החברתיים שהינו תולדה של שנים רבות של הזנחה וייבוש תקציבי של השירותים. ביטוי למשבר זה ניתן לראות בעומס המשפחות המטופלות אצל כל עו"ס. על פני נתוני האיגוד, בלשכות הרווחה כל עובדת סוציאלית מטפלת במאות משפחות במצוקה. "קיים מחסור קשה של כוח אדם, ובנוסף: היעדר משאבים ומענים בקהילה, סגירת מסגרות הנותנות שירותים, אי הענות למכרזים שמשרד הרווחה מוציא עבור שירותים במיקור חוץ ועוד".

משבר הקורונה הביא עמו גידול במספר המובטלים, כמו גם עלייה במתח הנפשי בקרב כלל האוכלוסייה, הידרדרות מצבן הנפשי של אוכלוסיות הסובלות מבעיות רגשיות ותפקודיות גם בשגרה, עלייה בבעיות בתפקוד הורי, במקרי אלימות כלפי נשים וקטינים במסגרת המשפחתית, גדילת מספר המכורים לחומרים מסוכנים, ובאופן כללי עלייה דרמטית במספר המשפחות הזקוקות לסיוע של השירותים החברתיים והעמקת הצרכים בקרב משפחות אשר כבר הסתייעו בשירותים החברתיים לפני המשבר.

כמסגרת צעדי המחאה, האיגוד החליט לקיים צעדה להצלת השירותים החברתיים, שתצא ביום ראשון 21 ביוני מקריית הממשלה בתלאביב ("צומת עזריאלי") ותסתיים בכניסה לירושלים ("גשר המיתרים") ביום חמישי 25 ביוני בשעות הבוקר. מהכניסה לעיר תיערך הפגנת אלפים לעבר קריית הממשלה. מול הכנסת ומשרד האוצר תתקיים עצרת בהשתתפות עובדים סוציאליים, סטודנטים ומרצים לעבודה סוציאלית, חברת כנסת, אישי ציבור ונציגים של ועדי עובדים.

לאיגוד מספר יעדים, במסגרת המאבק: כינונה של תכנית חירום להצלת שירותי הרווחה בישראל, לאור החמרת המשבר המתמשך בשירותי הרווחה לאחר משבר הקורונה, והחשש לקריסתה של מערכת הרווחה הישראלית והקצאת תקציב למטה המוגנות הלאומי המוקם בימים אלו במשרד הרווחה. עוד דורש האיגוד החרגת שירותי הרווחה מכל קיצוץ רוחבי מתקציב משרדי הממשלה ומתן תוספת תקציבית לשירותים אלה בתקציב המדינה הקרוב לשם התמודדות עם השלכות משבר הקורונה. כמו כן, העובדים הסוציאליים דורשים "שיפור מיידי ומשמעותי של שכר העובדים הסוציאליים ומעטפת תנאי העבודה.

הפסקה מוחלטת של הטלת מעמסה ומשימות נוספות בכלל השירותים. כניסה למו"מ מואץ וקצוב בזמן לשינוי עמוק במבנה השכר והתאמתו לאופי העבודה, ייחודיות העיסוק וצרכי התפקיד". יצוין שהמו"מ על חידוש ההסכם הקיבוצי החל עובד בסוף 2018, על רקע מקרי אלימות רבים שנרשמו כלפי העובדים הסוציאליים בלשכות הרווחה השונות ואף בקרבת ביתם.