בעקבות מחאות ענק: בפרו הנשיא הימני התפטר – חמישה ימים לאחר מינויו

בעקבות הפגנות ענק שהתחוללו בימים האחרונים, ורק חמישה ימים לאחר מינויו, התפטר אמש (ראשון) בפרו הנשיא הימני הזמני מנואל מרינו. ההתפטרות באה בעקבות מותם של שני מפגינים, אינטי סוטלו (24) ובריאן פינטאדו (22), בידי שוטרים שפיזרו באש חיה הפגנה נגד מרינו, שנכנס לתפקידו במקום מרטין ויסקרה, שהודח על ידי הקונגרס. ההדחה הובילה למחאה ציבורית נרחבת, ללא תקדים במדינה הלטינואמריקאית ב-30 השנים האחרונות, בקריאה להתפטרותו של מרינו.

פעילי הנוער הקומוניסטי בהפגנות שנערכו בשבת בבירת פרו, לימה (צילום מסך: הטלוויזיה הפרואנית)

האירוע מעמיק את המשבר הפוליטי במדינה ויו"ר הקונגרס של פרו קבע ישיבת חירום כדי לדון בהתפטרותו. המפלגה הקומוניסטית קראה להתפטרותם של כל הפוליטיקאים שנתנו יד "להדחת ויסקרה באמצעות הפיכה האזרחית". "הכרחי להמשיך בהפגנות עד הקמת אסיפה מכוננת וחקיקת חוקה חדשה", נאמר בקריאה שפורסמה אתמול.

האירועים הכאוטיים התרחשו אמש, כשרבבות צעדו ברחובות הבירה לימה. המפגינים עטו מסכות ונשאו שלטים עליהם נכתב "מרינו אינו הנשיא שלי". מרינו, פוליטיקאי אנונימי יחסית, קיבל בשני את המשרה הגבוהה ביותר בפרו אחרי שהקונגרס הדיח את ויסקרה. המחוקקים השתמשו בסעיף של חוק מהמאה ה-19 כדי להכריז על הנשיא "בלתי כשיר מוסרית", וזאת על סמך טענות שלא הוכחו ומבלי שעמד למשפט, כי קיבל שוחד כשכיהן כמושל בעבר.

הסקרים במדינה מראים כי רוב האזרחים מעוניינים שויסקרה יישאר בתפקידו. בסוף השבוע כ-76% השיבו שהם מעוניינים בהמשך הכהונה של הנשיא שהודח ו-72% שמתנגדים למינוי של מרינו. הנשיא לשעבר נחשב לפופולרי בגלל המלחמה העיקשת שניהל נגד שחיתות, מה שהוביל אותו לעימותים תכופים עם הקונגרס, שם מחצית מהחברים נמצאים בעצמם בחקירה.
מאז הדחתו, יצאו אלפי מפגינים מדי יום לרחובות כדי למחות נגדו והאשימו את הקונגרס בביצוע "הפיכה פרלמנטרית". הם קראו להתפטרותו המיידית. מרינו, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר הקונגרס, לא נענה לקריאות הגוברות להתפטרותו, גם אחרי ההפגנות.
אתמול מרינו אף הכחיש כי ההפגנות מכוונות נגדו, ואמר לתחנת רדיו מקומית שהצעירים מפגינים נגד האבטלה הגואה והשבתת מוסדות החינוך, ברקע מגיפת הקורונה שהכתה קשות במדינה, שבה שיעור התמותה לנפש מהנגיף הוא הגבוה בעולם.

ארגוני זכויות אדם הזהירו בימים האחרונים כי המשטרה מפעילה כוח מופרז בניסיון לדכא את ההפגנות, שבמהלכן נפצעו עשרות מכדורי גומי ומגז מדמיע. על פי העיתון השמרני "אל קומרסיו" ההפגנות "אינן דומות לשום מחאה שנראתה במדינה בשנים האחרונות, ומונעות בעיקר על ידי צעירים שלרוב מגלים אדישות לפוליטיקה".

הנשיא ויסקרה שהודח על ידי הקונגרס שב אתמול והכחיש כי בתור מושל, הוא הסכים לכספי שוחד מחברות שניצחו במכרזים ציבוריים. לדבריו, אלו טענות "חסרות שחר ושקריות" ."אני עצוב מאוד על מקרי המוות שנגרמו על ידי הממשלה הלא חוקית והלא לגיטימית הזו", כתב ויסקרה בטוויטר לאחר האירועים. "המדינה לא תיתן למי שאחראי למותם של צעירים אמיצים לחמוק ללא עונש".