בעקבות מאבק נשים נחוש בארגנטינה: הקונגרס אישר את החוק המתיר הפלות

הקונגרס בארגנטינה אישר הבוקר (רביעי) את החוק המאשר הפלות עד השבוע ה-14 בהיריון. הוא אושר סופית על ידי הסנאט ברוב של 38 תומכים לעומת 29 מתנגדים ונמנע אחד. כך מסר העיתון "פאחינה 12" היוצא לאור בבואנוס איירס.

כך הפכה ארגנטינה למדינה הגדולה הראשונה באמריקה הלטינית שמתירה הפלות בחוק, לאחר מאבק של תנועות הנשים נחוש וממושך וחרף ההשפעה הגדולה של הכנסייה הקתולית. הנשיא אלברטו פרננדס תמך בהצעה. שארגוני נשים ומפלגות השמאל העלו את הצורך בה בעבר כמה פעמים. לפני כניסתו לתפקיד בשנה שעברה, הבטיח פרננדס שיקדם חקיקה בנושא.

מפגינה פמיניסטית מול הפרלמנט, הבוקר, בבואנוס איירס (צילום: פאחינה 12)

 

ההצבעה על החוק התחילה אחרי דיון לילי ממושך, שהחל אתמול בשעה 16:00, כאשר מול בניין הפרלמנט וברחובות הסמוכים מפגינות רבבות נשים ופעילות שמאל שדרשו להשלים את החקיקה. עד היום ההפלות היו מותרות רק במקרים של אונס או שבריאותה של האם בסכנה, ומוקדם יותר החודש אושר החוק על ידי בית הנבחרים. במשך שנים קידמו פעילות למען זכויות נשים ומפלגות השמאל את השינוי בחוק – שנתיים לאחר שהסנאט דחה ברוב דחוק את ההצעה.

הרבבות שהתאספו ליד בניין הקונגרס במרכז הבירה עקבו אחרי הדיון במסך ענק שהוקם מחוץ למבנה, ואחרי ההצבעה הסופית, פרצו חגיגות רחוב גדולות. מדינות אמריקה הלטינית נחשבות למחמירות ביותר מבחינת חקיקה בנושא זכות האישה על גופה. קובה, אורוגואי ומקסיקו הן הבודדות בין מדינות אזור שבהם אישה יכולה לעבור הפלה מבחירה ב-12 השבועות הראשונים להיריון, ללא קשר למצבה הרפואי והכלכלי או לזה של עוברה. יצוין שלפני כחודש הסנאט אישר הצעת חוק ממשלתית אחרת המטיל "מס חירום מיוחד" למימון הוצאות הבריאות והרווחה הגדולות של המדינה בעקבות מפגת הקורונה. המס יוטל על 12 אלף משפחות בעלות רכוש של יותר משלושה מיליון דולר, כ-10 מיליון שקל.