בעקבות המחאות: ח"כ קיש נאלץ להוריד מסדר היום הצעת החוק לפירוק הרשימה המשותפת

לאור ההתנגדות הרבה והמחאות ליוזמתו לקדם הצעת חוק שתביא לפרוק הרשימה המשותפת, אתמול (שלישי) הודיע יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש (הליכוד), בישיבת הוועדה, כי לא יקדם את ההצעה ו"ינסה להגיע להסכמות רחבות בנושא".

2018-06-12_201113

על פי החוק המוצע, רשימה שתכלול שלוש מפלגות או יותר תקבל מימון רק עבור שתי מפלגות.. ההצעה נועדה להקשות על המשך קיומה של הרשימה המשותפת, המורכבת מחד"ש, רע"מ, תע"ל ובל"ד. קיש ניסה להכניס את התיקון כמחטף של הרגע האחרון בדיון באישור הצעת חוק מימון המפלגות לקריאה שנייה ושלישית בוועדה.

הסעיף השנוי במחלוקת עשוי לפגוע גם בניסיונות איחוד עתידי בתוך שורות הקואליציה, דוגמת חזון "הרשימה הרפובליקאית" שתאחד את מפלגות הימין לריצה משותפת. המהלך נבחן בשנים האחרונות בסביבת ראש הממשלה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) התייחסה להצעת החוק של ח"כ קיש ואמרה: "רוב המחפש כל הזמן להחליש את המיעוט ולהעלימו מהמשחק הפוליטי – מכרסם לאט-לאט ביסודות הדמוקרטיה שלו עצמו. מסע הדה-לגיטימציה נגדנו נמשך, והפעם בהנהגת קיש ובטענות כלכליות. ממשלת השחיתות פתאום דואגת לכספי המדינה? אבל כמו שהוכחנו בעבר, שניסיונות ההשתקה רק מחזקים אותנו, נוכיח שוב הפעם. קיש, תלמד מהכישלון של ליברמן!".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), הוסיף כי "הצעת החוק של ח"כ קיש היא ניסיון בזוי להחליש אותנו ולפגוע באזרחים הערבים שבחרו בנו כנציגיהם. כבר הוכחנו לימין שכשמנסים לפלג אותנו אנחנו רק מתחזקים".

המכון הישראלי לדמוקרטיה שיגר השבוע לחברי ועדת הפנים חוות דעת משפטית שבה קרא להם להתנגד להצעה. לדברי ד"ר אסף שפירא, מעבר לקידום חוק נגד הרשימה המשותפת, מדובר במהלך שמנוגד לצורך להביא לאיחוד בין מפלגות, שימנע את הפיצול במערכת הפוליטית בישראל המורכבת מ"רסיסי מפלגות".

בהקשר זה, חשוב להזכיר ששתי המפלגות הגדולות בכנסת כיום, הן תוצר של אחודים בין יותר משתי מפלגות שקרו בסוף שנות ה-60 ובראשית שנות ה-70. לבסוף הדגיש שפירא, כי ברמה הפרוצדורלית, הוספת סעיף משמעותי זה שאינו נכלל בחוק המקורי כפי שעבר בקריאה ראשונה, לחוק מימון המפלגות, הופכת אותו ל"נושא חדש" החורג מגדר הצעת החוק המקורית. לכן, הוועדה תחרוג מסמכותה אם תאשר אותו כחלק מהצעה זו. כמו כן, החוק מנוגד לסעיף 4 לחוק יסוד: הכנסת, הקובע, כי יינתן שוויון הזדמנויות לרשימות המועמדים.

היום נוספה חוליה לשרשרת פעולות שמטרתן לפרק את הרשימה המשותפת ולפגוע בזכות הבחירה של הבוחרים הערבים.

השמירה על הרשימה המשותפת וחיזוקה היא אחריות לאומית גדולה, ואנחנו, ביחד עם עמנו שבחר בנו, נכשיל את כל ניסיונות ממשלת נתניהו לפגוע ברשימה ובזכותנו הדמוקרטית.