בעקבות המחאות ולקראת דיון בבג"ץ: בוטל ההיתר להוציא לחל"ת עובדות בהיריון

הממשלה ביטלה אמש (שישי) את תקנות החירום שהעבירה בשבוע שעבר, אשר אפשרו למעסיקים להוציא ללא היתר לחופשה ללא תשלום (חל"ת) עובדות בהיריון, בטיפולי פוריות, בחופשת לידה וב-60 הימים שאחריה. התקנות נכנסו לתוקף לפני 11 ימים, ובמשרד העבודה אומרים כי מאז אלפי נשים הוצאו לחל"ת. לאחר ביטול התקנות, מעסיק שירצה לפטר עובדות העונות על התנאים הללו יצטרך לקבל היתר ממשרד העבודה כפי שנדרש בחוק מאז שנת 1954. עם זאת, ביטול התקנות לא ישפיע על הנשים שכבר הוצאו לחל"ת.

בוטלו תקנות שעת חירות המתירות פיטורי עובדות בהיריון ללא היתר (צילום: האגודה לזכויות האזרח)

התקנות בוטלו בעקבות מחאות רמות של ארגוני נשים ואחר שבשבוע שעבר הוגשו נגדן שתי עתירות לבג"ץ, שהמדינה הייתה אמורה להגיב עליהן עד מחר. ארגון עדאלה עתר בשם יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), ועתירה נוספת הוגשה על ידי עו"ד עידית צימרמן מהקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב ועו"ד אורי טורקיהשלס בשם הארגונים איתךמעכי, האגודה לזכויות האזרח, שדולת הנשים וקו לעובד. בג"ץ אמור היה לדון בעתירות ביום שני הקרוב.

ח"כ תומאסלימאן מסרה כי ההודעה של הממשלה על ביטול התקנות היא בגדר "הודאה מצדם שהנזק כבר נגרם בפועל לאלפי נשים". לדבריה, "הממשלה מפקירה את האזרחיות ומתירה את הרסן לפיטורים לא חוקיים. החלטת הביטול היתה מתקבלת בברכה אם היו מאפשרים לכל הנשים שפוטרו מאז לערער על החלטת המעסיק ולעבור את כל התהליך לפי החוק". עו"ד סאוסן זהר מעדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל הוסיפה: "אין כל הצדקה להכשרת פגיעה קשה כל כך בזכויות נשים המעוגנות בחוק, ועוד באמצעות התקנת תקנות לשעת חירום, בעוד הכנסת פעילה". לדבריה, "כעת יש לבחון את התוקף החוקי של הוצאת נשים לחל"ת בניגוד להוראות חוק עבודת נשים במהלך התקופה שבין התקנת התקנות לבין היום, שכן ביטול התקנה עדיין לא הופכת אותה לחוקית".