בעקבות המחאה הציבורית לא עבר 'חוק ההמלצות' במועדו ובמתכונתו

"חוק ההמלצות" לא עלה להצבעה השבוע. זאת, בניגוד לתכנית הקואליציה. נתניהו ואנשיו נבהלו מעשרות האלפים שצעדו ברחובות תל-אביב (2.1). גם בימין, לפתע, החלו יוצאים נגד החוק ועיתויו: חברי הכנסת אורן חזן ויהודה גליק (הליכוד) דרשו לבטלו; שר האוצר כחלון (כולנו) ביקש לדחות את יישומו בשלושה חודשים; ואילו השרה שקד (הבית היהודי) הרחיקה לכת בטענה כי "ההמונים לא בחרו בימין כדי שזה יעביר את 'חוק ההמלצות'". ואולם טעות לחשוב כאילו מלכתחילה שרר קונצנזוס בעניין בין כל סיעות הממשלה. התנערות  הקואליציה מהחוק, לפיכך, אינה מובנת מאליה או נזקפת לזכות הגינות אנשי הימין, כי אם לזכות האופוזיציה והמאבק הציבורי שנוהל בכיכר בפתח תקווה במשך יותר משנה.

2017-12-05_221201

המחאה ברוטשילד, במוצ"ש האחרון (צילום: אקטיבסטילס)

 

רבים מאלה שיצאו להפגין ב-2.12 לא עשו זאת לפני כן. מסתבר שהממשלה הקיצונית וההזויה הזאת הופכת בלתי-נסבלת עבור חלקים רחבים יותר ויותר מהציבור. עשרות האלפים שפקדו את שדרות רוטשילד בתל-אביב עשו זאת לא רק בשל פרשות השחיתות של נתניהו, ולא רק בשל "חוק ההמלצות" התפור למידותיו של ראש הממשלה. הם יצאו נגד ההסתה כלפי התקשורת, בתי המשפט, השמאל, האזרחים הערבים וכל מי שלא מתיישר לפי האידאולוגיה הקיצונית של נתניהו והמתנחלים.

"חוק ההמלצות" רחוק מלהיות הסיפור כולו. הוא רק מרכיב בגל עכור של חקיקה אנטי-דמוקרטית: "חוק הלאום", "חוק העמותות", "חוק עוקף בג"ץ", "חוק ההסדרה", "חוק  דין   יששכרוף",  "חוק   ההדחה",   "חוק המשפט העברי". הרשימה ארוכה, אך המגמה ברורה. חלקם מיועדים להסתיר את פרשות השחיתות של נתניהו; חלקם משמשים לקעקע את מעמדם של האזרחים הערבים וחלקם מכוונים לדה-לגיטימציה של כל התנגדות פוליטית ממשית לממשלת הימין.

"חוק ההמלצות" מכונה בפי רבים "החוק להשתקת המשטרה". המונים התגייסו למאבק בשל חשיבות הסדר הדמוקרטי ובשל ההתנגדות העמוקה לניסיון להתאים חוק לאינטרסים של ראש הממשלה ומקורביו. יש להגן על זכותה וחובתה של משטרת ישראל לאכוף את החוק גם על הדרג הפוליטי הבכיר בישראל, אך בד בבד גם לזכור כי זו אותה משטרה אלימה המדכאת הפגנות בשירות המשטר; אותה משטרה שהרגה 61 אזרחים ישראלים מאז שנת 2000 (מתוכם 58 ערבים). אין להלבין את משטרת ישראל על אלימותה וגזענותה – שהפכו מושא לטיוח מתמיד ורחב היקף – במסגרת המאבק הצודק למען פרסום ממצאי החקירות של נתניהו.

50,000 איש ערערו אפוא על הלגיטימציה של ראש ממשלה שטבע עמוק בבוץ השחיתות; של חברי קואליציה שעיקר פעילותם בקידום חקיקה אנטי-דמוקרטית; ושל מחנה פוליטי שאינו מהסס להסית נגד המוני אזרחים כדי לדבוק בכס השלטון. עשרות אלפים נוספים יפקדו את הכיכרות גם במוצאי שבת הקרובים. לממשלה זו, העושקת את אזרחיה, המתעלמת בביטול מאלה הזקוקים לסיועה והמסיתה נגד המתנגדים לה, אין זכות קיום.

 

הרשימה עומדת  להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב