בעקבות הכרזת על סכסוך עבודה במשק: הביטוח הסיעודי כשאלה מעמדית

ההסתדרות הכללית, הסתדרות הרופאים (הר"י) וארגון המורים הכריזו בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בכל המשק במחאה על ביטול הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות הרופאים ליאוניד אידלמן ויו"ר ארגון המורים רן ארז סיכמו כי אם לא תושג התקדמות בנושא, יפתחו הארגונים בשביתה כללית במשק ביום שלישי, 29 בנובמבר. הרקע לסכסוך הוא היערכות משרד האוצר לבטל את הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים בסוף דצמבר. אם זה יקרה, רבבות עובדים ובני משפחותיהם, המבוטחים בביטוח הסיעודי במסגרת יחסי עבודה, ייפלטו מההסדרים הביטוחיים הקיימים ויישארו באחת ללא כיסוי הולם.

2016-11-19_193300

"אנחנו מכריזים על סכסוך העבודה כי אילצו אותנו והביאו אותנו לשוקת שבורה", אמר יו"ר ההסתדרות בישיבת בינ"ה (בית נבחרי ההסתדרות), והוסיף: "אם לא תהיה ברירה, יהיה מאבק קשה". לדבריו, "כל החברה הישראלית רוצה שננצח. כל הקשישים מסתכלים עלינו בחרדה כי הם רוצים שננצח. משרד האוצר מציע לקשישים ביטוחים פרטיים במקום לשבת יום ולילה וליזום פתרונות אמיתיים". יו"ר ההסתדרות הרפואית ציין כי "ביטוח סיעודי קבוצתי הוא הכי חשוב בארגון עובדים, זה מבחן של ארגון עובדים – האם הצלחנו לספק ביטוח סיעודי לחברים בארגון?". לדבריו, "בתור רופאים אנו יודעים היטב כי חיים של כל אדם יכולים להשתנות. אנחנו רואים את זה כל יום".

מקבילו מארגון המורים הצטרף לדבריו, ואמר כי "המאבק הזה הוא עבור כולנו, גם צעירים וגם מבוגרים. בלי הביטוח הזה אנחנו נתונים לעוני". יצוין שהמשבר בנושא הביטוחים הסיעודיים פרץ בשנה שעברה, וגם אז הכריז ניסנקורן על סכסוך עבודה. בדצמבר 2015 הודיעו הצדדים על פתרון זמני ל-200 אלף אזרחים מעל גיל 55, שמאז שנת 2011 הופסק הביטוח הסיעודי הקבוצתי שלהם. האם עתה יימצא פתרון לשאלה המעסיקה מיליוני עובדים וגמלאים? או שההכרזות הרמות יסתיימו בפשרות מביכות?

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב