בעקבות ההסלמה בצפון: עימות כולל במזרח התיכון יסכן את כל עמי האזור

חלף שבוע מאז תקפה ישראל כוחות חיזבאללה בסוריה וברובע א-דאחייה בביירות. אזור הצפון בישראל הצטנף לכוננות ספיגה לקראת נקמת החיזבאללה על אבדותיו.

השבוע, ביום ראשון, ביצע חסן נסראללה את ניסיון התגובה הצפוי שלו במושב אביבים. ישראל ביימה, בהתחכמות מטופשת, נפגעים שלא היו. עכשיו מלאה התקשורת ספקולציות: האם פעולת החיזבאללה נחשבת, כשאין קורבנות, לסוף האירוע? התעסקות זו חסרה את הנקודה המרכזית: באותה מידה, תוצאה אחרת וקטלנית יותר יכולה הייתה לדרדר את ישראל ולבנון למלחמה גדולה והרסנית.

מפלגות האופוזיציה הממסדיות, בדומה לתקשורת, צידדו במדיניות התוקפנית של ממשלת הימין הקיצוני. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הורה "להקפיא את קמפיין הבחירות לאור המצב הביטחוני". אהוד ברק, מראשי המחנה הדמוקרטי(מרצ לשעבר), מסר: "מחזקים את חיילי צה"ל ומפקדיו, את כוחות הביטחון ואת תושבי הצפון האמיצים. ביטחון ישראל מעל הכל ולפני כל שיקול אחר".

היחידה שיצאה חוצץ נגד המדיניות התוקפנית הישראלית המסכנת כל עמי האזור, לרבות אזרחי ישראל, הייתה הרשימה המשותפת. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), הצהיר: "לא נשתוק כשהתותחים רועמים. מלחמה מיותרת לא תביא ביטחון, אלא רק הרוגים, הרס וקורבנות משני הצדדים. אופוזיציה אמיתית דורשת שלום". ח"כ עופר כסיף (חד"ש, הרשימה המשותפת) הוסיף: "הפושע הסדרתי מבלפור ומשרתיו אחראים להסלמה. הם מובילים אותנו למלחמה".

עד כה תקפה ישראל את משמרות המהפכה האיראניים ותומכיהם בעיקר בסוריה ובלבנון. אך בשבוע שחלף פתחה זירה נוספת בעיראק ותקפה בסיסים של "חשד א-שעבי" (יחידות הגיוס העממי), המיליציות הנאמנות לאיראן.

המיליציות השיעיות הוקמו ב-2014 לצורך המלחמה בדאעש לאחר שהצבא העיראקי התפורר. כחמישים מיליציות בעיראק מתפלגות בין הגוש הפרו-איראני לשני גושים הסרים למרות האייטוללה סיסטאני והמוקטדה א-סאדר.

ממשלת עיראק, בראשות אדיל עבדול-מאהדי, הוקמה ב-2018 בקושי רב, תוך איזון עדין בין כורדים, סונים ושיעים – חלקם פרו-איראנים וחלקם פרו-מערבים. הממשלה מנסה להכפיף את המיליציות למדינה. בעיראק פועל גם כוח אמריקאי קטן, שעיקר תכליתו – הרתעה מניסיון להפיל את המשטר.

ההתקפות הישראליות בעיראק מערערות את תהליכי האיזון והייצוב של המדינה הזקוקה לשיקום כלכלי, פוליטי וחברתי. חולשת השליטה של עיראק במרחב האווירי שלה לא תימשך. אם יימשכו ההתקפות, היא תוביל לחיזוק ההגנה האווירית העיראקית באמצעות עזרה מבחוץ. זו תצמצם את חופש הפעולה של ישראל בעיראק.

בניגוד לתסריט של נתניהו, תוהו ובוהו בעיראק יחזק דווקא את נוכחות איראן בעיראק ולכן מתחה ארה"ב ביקרות על ההתקפות בעיראק. התקפות אלה כבר הניבו דרישה של הציבור העיראקי להוציא את הכוחות האמריקאים (והישראלים) מעיראק.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב