בעקבות הדיכוי האלים: תנועת האופוזיציה בסודאן מפסיקה את מגעיה עם המועצה הצבאית

תנועת האופוזיציה ובעלי בריתה באיגודי העובדים של סודאן הודיעה היום (שני) כי היא מפסיקה את כל מגעיה עם המועצה הצבאית של המדינה, זאת לאחר שהצבא ביצע פשיטה קטלנית על עצרת מחאה, שהביאה למותם של שני אנשים לפחות. הכוחות לחירות ולשינוי קיימו בשיחות עם מועצת המעבר הצבאית, שהפילו את השליט עומר אל-באשיר מכיסאו במאי האחרון, אך המשא ומתן נעצר בשבועות האחרונים. כך מסר דובר האופוזיציה, סידיק יוסף, מראשי המפלגה הקומוניסטית. יוסף הוסיף "נתמיד בהפגנות, העצרות והשביתות עד להעברת השלטון לידי האזרחים. התנהגות הצבא הברוטלית מול המחאה העממית הנרחבת עלולה להוביל למלחמת האזרחים". לפחות 13 בני אדם נהרגו ורבים אחרים נפצעו הבוקר בח'רטום, בירת סודאן, כשהצבא החל לפזר באש חיה מפגינים שקיימו שביתת שבת מחוץ למשרד ההגנה.

2019-06-03_201109

חיילים נגד מפגינים בח'רטום (צילום: "מורנינג סטאר")

 

דובר מטעם המועצה הצבאית אמר כי הפשיטה כוונה נגד "גורמי פשיעה" שפעלו בסמוך למחנה המחאה והוסיף שהמפגינים "בטוחים" וכי השיחות עם האופוזיציה יתחדשו בקרוב. ואולם, בשעות הצהריים הודיעו המפגינים על ניתוק המגעים עד להודעה חדשה.

המועצה הצבאית חזרה ואמרה שהיא לא תשתמש בכוח כדי לפנות את המפגינים ובתקופה האחרונה היה נראה שהיא השלימה עם אלפי הגברים ונשים שהקימו אוהלים מחוץ למשרד ההגנה בבירה. לעת עתה המועצה לא פרסמה את תגובה בנוגע לאלימות החיילים, הבוקר.

שביתת השבת הפכה למוקד מחאת האופוזיציה שפרצה בסודאן בדצמבר ושהביאה להפלתו של הנשיא אל-בשיר. המחאה פרצה על רקע המשבר הכלכלי החמור, המחסור בכסף מזומן והזינוק במחיר הלחם.