בעקבות הבחירות באיסלנד: המפלגה אדומה-ירוקה תקים ממשלה

למרות שמפלגת השלטון לשעבר המרכזימין באיסלנד, "העצמאות", הפכה למפלגה הגדולה בפרלמנט לאחר בחירות הבזק שנערכו בשבת, המפלגה השנייה, האדומהירוקה השמאלית תקים את הממשלה. המפלגה ימנית איבדה מכוחה, כ-20% ממספר המצביעים, ולא קיבלה את המנדט מהנשיא להרכיב את הקואליציה. הבחירות, שהיו השניות באיסלנד תוך שנה, נערכו על רקע זעם ציבורי סביב פרשיות שחיתות של מפלגת "העצמאות".

מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר ביארני בנדיקטסון השיגה 24% מהקולות, אולם אין לה שותפים לקואליציה. המפלגה האדומהירוקה השמאלית, בראשות קתרין יאקובסדוטיר השיגה כ-17% מהקולות, נוסף לה מושב בפרלמנט, והייתה לסיעה השנייה. המפלגה הסוציאל דמוקרטית הכפילה את כוחה וזכתה ב-12% מהקולות.

יאקובסדוטיר תקים את הקואליציה שרבים מהאזרחים ציפו לה, המשלבת את האדומיםירוקים, הסוציאלדמוקרטיים ומפלגת הפיראטים. אמנם גוש זה השיג רק 25 מ-32 המושבים הדרושים לשם כך; אבל עתה תצטרף לקואליציה מפגלת המרכז "הקדמה", וכך צפוי רוב לממשלה החדשה בפרלמנט ובו 62 מושבים.

2017-11-04_165746

יו"ר המפלגה האדומהירוקה השמאלית קתרין יאקובסדוטיר בעת דיון בפרלמנט (צילום: ויקיפדיה)

המדינה שבה 340 אלף בני אדם הייתה אחת המדינות שנפגעו באופן הקשה ביותר מהמשבר הקפיטליסטי שפרץ ב-2007. מפלגות בימין ניסו בבחירות שנערכו בשבוע שעבר לגרום לתסיסה בגלל "גל ההגירה" ואילו השמאל העקבי דרש לחזק את המנגנוני הרווחה ולמגד את המגזר הפיננסי.

ראש הממשלה לשעבר בנדיקטסון  הכריז על בחירות בזק בעקבות ניסיון אביו לסייע לפדופיל מורשע שהוביל לפרישת אחת המפלגות מהקואליציה. הממשלה הקודמת נפלה בשנה שעברה לאחר שמסמכי פנמה חשפו כי ראש הממשלה דאז ורעייתו מחזיקים בחשבונות והשקעות במקלטי מס.