בעקבות גל המחאות: שר התרבות של ברזיל ציטט את שר התעמולה הנאצי ופוטר

בגלל המחאות הציבוריות הרמות, נשיא ברזיל הימני קיצוני, ז'איר בולסונארו, נאלץ לפטר אתמול (שישי) את שר התרבות במדינה, רוברטו אלבים, לאחר שציטט את שר התעמולה הנאצי יוזף גבלס. בסרטון בן שש דקות שפרסם אלבים, הוא אמר כי "האמנות הברזילאית של העשור הבא תהיה הרואית ולאומית ותעניק משמעות גדולה למעורבות רגשית". כך מסר הפורטל "ורמליאו" של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל.

יוזף גבלס ורוברטו אלבים (צילום: ורמליאו)

בסרטון שארך שש דקות ומאז נמחק מהרשת, הושמע ברקע שיר של המלחין ואגנר, שהיה החביב על אדולף היטלר. חלקים מנאומו של אלבים זהים לדברי גבלס כפי שפורסמו בספר היסטוריה גרמני, בנושא השואה. לפי הספר, בנאום נאמרו הדברים: "האומנות הגרמנית בעשור הקרוב תהיה הרואית, רומנטית כפלדה, עובדתית וחופשית מסנטימנטליות. היא תהיה עם לאומית ועם פאתוס, אחרת היא לא תהיה כלום".

בין הראשונים שדרשו את פיטורי אלבים: מושל מחוז מרניאו, פרופ' פלביו דינו, מראש הקומוניסטים. "הסרטון הנאצי של אלבים אינו קוריוז. מדובר בעמדות המקובלות על חלק מצמרת המדינה. לא מדובר רק בעלבון לקרבנות השואה ובפגיעה ביהודי ברזיל וביהודים בכל העולם. זו הפרה בוטה של החוק". ארגון הגג של הקהילות היהודיות בברזיל התייחס לנושא ואמר: "ההתחקות אחר תפיסת עולמו של גבלס בנוגע לאומנות, היא דבר שיש להילחם בו ולרסנו". הארגון קרא לפיטורים מידיים של השר והוסיף כי "דבר זה לא מגיע לברזיל, ששלחה חיילים אמיצים להילחם בנאצים באירופה במהלך מלחמת העולם השנייה".