בעלי תפקידים נעצרו בחשד לגרימת מותו של פועל; בחד"ש נפגשים להמשך המערכה נגד תאונות עבודה

ארבעה בעלי תפקידים נעצרו היום (רביעי) בחשד לגרימת מותו ברשלנות של עלי דראושה, 21, תושב אכסאל, ולפציעתו הקשה של עובד נוסף, בתאונה שהתרחשה אתמול בפרויקט להקמת מאגר מי קולחין בשדות קיבוץ ניצנים. העצורים הם מנהל עבודה מחליף באתר, עובד באתר, מנהל בפועל נוסף באתר ועובד של חברת פיקוח. הם הובאו היום לבית משפט לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם בית המשפט הורה על שחרורם הערב למעצר בית בתנאים מגבילים.

זירת תאונת עבודה הקשה בה נהרג אתמול הפועל באתר עבודה בשטח פתוח במועצה אזורית חוף אשקלון (צילום: מד"א)

התאונה התרחשה במקטע מפרויקט להקמת מאגר המים בייזום "אגודת המים ניצנים". כפי שנמסר ממנהל הבטיחות, על אף שהאתר בכללותו רשום על שם חברה קבלנית האחרת, במקטע בו התרחשה התאונה בוצעה העבודה בפועל על ידי חברת "ברעד עבודות עפר בע"מ". העובד שנהרג והעובד שנפצע קשה היו עובדים של חברת "מי העמק 2000". חברה קבלנית נוספת גם פועלת במקום. לדברי המשטרה בדיון בהארכת המעצר, העצורים היו מודעים לסכנה הכרוכה בעבודה במקום, אולם נמנעו מלפעול כנדרש כדי למנוע אותה. עוד נפרשה בהארכת המעצר תמונה סבוכה של חברות ובעלי תפקידים המעורבים בנעשה אתר, כאשר לא ברור מי נושא באחריות הפורמלית ואלו מהעברות אחריות אלה נעשו כדין. לדברי המשטרה, התאונה התרחשה עקב קריסת אדמה בחפירות שבוצעו לצורך הנחת צינור, ומהחקירה עולה חשד לרשלנות משמעותית מצד מספר גורמים בנוגע לאופן התנהלות העבודה באתר.

עו"ד הדס תגרי, המרכזת את הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה "יש לקוות כי החקירה בנוגע למכלול האחריות לתאונה הטרגית ולהפרות בטיחות אפשרויות באתר תתנהל ביסודיות ובנחישות ותוביל, ככל שיעלה כנובע מממצאי החקירה, להגשת כתבי אישום כנגד מי שרשלנותם הביאה לפגיעה בחיי אדם. יצוין, כי במרבית המקרים, גם כאשר מתרחשים מעצרים מתוקשרים בסמוך להתרחשותה של תאונה, כחלוף הזמן והעניין הציבורי בתאונה, החקירה מתמסמסת ואינה מובילה להליכים פליליים. יש לקוות שלא כך יהיה במקרה זה".

"זו הפעם השנייה בתוך חודשיים שעובד נהרג באתר תשתית להנחת קו מים. מספר הנפגעים בתאונות עבודה ממשיך להאמיר זו השנה השנייה ברציפות, כאשר בחודש ספטמבר נהרגו שמונה עובדים, בהם נער בן 17, ומתחילת השנה נהרגו 66 עובדים בתאונות עבודה – לעומת 56 שנהרגו בפרק הזמן המקביל אשתקד. יש לקוות שעם חלוף הבחירות יופשר הקיפאון בו נתונים משרדי הממשלה ותותנע תוכנית חירום לאומית למיגור הקטל בעובדים, שבכללה גם נטילת אחריות מצד כלל הרשויות הממשלתיות והמקומיות על אתרי תשתית ובינוי בייזומן ובתחומן", הוסיפה עו"ד תגרי.

פעילי פורום העובדים של חד"ש יתכנסו מחר (חמישי) בערב כדי לדון על המשך המערכה נגד תאונות עבודה בענף הבנייה. הפגישה תתקיים בשעה 19:00 בגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70, תלאביב.